Ledelse

Illustrasjonsfoto.

Slik skaper du en god overgang til den nye jobbhverdagen

Mange må tilpasse seg en ny virkelighet på jobb etter pandemien. Her får du tips om hva ledere burde være obs på.

Publisert Sist oppdatert

LEST OM LEDELSE. Siri Yde Aksnes ved AFI og Mari Holm Ingelsrud leder et prosjekt som har kartlagt omfang og konsekvenser av hjemmekontor under pandemien.

Ifølge deres undersøkelse ønsker sju av ti å fortsette med hjemmekontor en eller flere dager i uka også etter pandemien. Samtidig er det store forskjeller blant de ansatte.

– Noen kan ikke fordra hjemmekontor, mens andre vil ikke tilbake til kontoret i det hele tatt, sier Yde Aksnes til OsloMet.

OsloMet har laget en liste med råd til arbeidsgivere for å få en mest mulig overgang til den nye jobbvirkeligheten etter pandemien.

Tips til arbeidsgivere:

  1. Bruk tid og ta med de ansatte i avgjørelsene

  2. Test gjerne ut før dere går for en løsning

  3. Vær obs på at du ser alle ansatte – også de som sitter mye på hjemmekontor

  4. Hvordan er du som leder? Mer tillitsbasert og resultatfokusert ledelse egner seg godt når de ansatte jobber en del hjemmefra

  5. Legg opp til sosiale møteplasser der mange ansatte er med fysisk for å bygge opp arbeidsmiljøet igjen

  6. Vær obs på balansen mellom jobb og fritid for de ansatte. En del grenser kan være hvisket ut i løpet av pandemien.

I tillegg til disse rådene, er det noen spørsmål arbeidsgivere må ta stilling til når ansatte vender tilbake til kontoret.

  • Skal ansatte få velge selv hvor mye de vil jobbe hjemmefra? Hvis ja, skal det være noen begrensning på hvor mye?

  • Hvordan skal man skape en arbeidsplass hvor ansatte føler trivsel og tilhørighet uten å være fysisk samlet?

  • Hvordan skal man sikre sosiale møteplasser på jobb der mange fortsatt bruker hjemmekontor aktivt? Skal man ha noen faste dager i uka der mange møter på jobb?

  • Hvordan løse møter? Skal det være rom for både fysiske, digitale og hybride møter? Og er lokalene og den tekniske infrastrukturen godt nok tilpasset flere digitale og hybride møter?

  • Skal det være kontorplass til alle eller mer fleksible løsninger med færre kontorplasser og flere sosiale soner?

  • Hvilke rutiner skal ledere ha for oppfølging av de ansatte? Og hvor ofte skal det skje?

Powered by Labrador CMS