Publisert: 19. april 2017 kl 10.46
Oppdatert: 23. juni 2017 kl 13.39
Magne Lerø (født 1954) er en norsk redaktør og forfatter. Han er redaktør og eier av Dagens Perspektiv, Samtiden, bransjeavisen Dagligvarehandelen, Reiseliv1 og Convenience gjennom selskapene Medier og Ledelse AS og Dagens Perspektiv AS.
Leder

Google-kommers i skolen

Når historikerne en gang skal kaste seg over det som har skjedd i de første 20 årene etter årtusenskiftet, kommer de til å undre seg over hvordan det gikk til at store deler av verden lot seg underlegge et par amerikanske mediegiganter som har som formål å skape størst mulig profitt.

Google er et nyttig verktøy – ingen tvil om det. Vi godtar at de omskaper hver og en av oss til et kommersielt potensial og at vi blir solgt til høystbydende på det digitale reklamemarkedet. Vi synes ikke det er så farlig om noen tar vare på og analyserer alt vi søker på og at vi får reklame tilpasset oss. Det vi ikke tenker på, er at vi gir Google makt til også å bestemme hvilket innhold vi skal få se. Google i godværsmodus er nyttig og fint. Google har imidlertid muligheten i seg for å bli et redskap for autoritære krefter eller mennesker som vil påvirke ved å vise fram deler av virkeligheten og holde unna fakta og kunnskap som ikke passer.

Facebooks muligheter for maktmisbruk og påvirkning er enda større. Hundrevis av millioner mennesker bretter ut privatlivet sitt på Facebook. Facebook tar vare på alt – og de utnytter alle opplysninger om oss kommersielt.

Facebook er blitt verdens største distributør av falske nyheter. Terrorister benytter muligheten for å spre sitt destruktive budskap

Mark Zuckerberg, sjefen for Facebook, beskriver Facebook som et nytt steg i utviklingen av sivilisasjonen. Hans visjon er det globale delesamfunn der mennesker bygger felleskap med hverandre ved dele. Nå holder virkeligheten på å innhente ham. Facebook er blitt verdens største distributør av falske nyheter. Terrorister benytter muligheten for å spre sitt destruktive budskap. Kriminelle sender direkte mord og ugjerninger. Mark Zuckerberg sier de skal rydde opp. Det kan være de klarer det, eller så har vi sett begynnelsen på at Facebook ramler sammen fordi folk ikke lenger vi være med på Zuckerberg globale prosjekt.

Gratis

Google er gratis. Det er annonsørene som betaler for å nå fram til de brukerne Google leverer dem. I skolesammenheng er det annerledes. Slik virker det i alle fall i første omgang. Tusenvis av barn bruker nå Googles skytjeneste «G Suite for Education (GSE), som er gratis og reklamefri. Google følger alle pålegg fra myndighetene om trygg og sikker lagring av data.

Saken fortsetter under annonsen

Likevel advarer Nils Viken, direktør for selskapet Itslearning, i Klassekampen i dag mot å slippe GSE til i skolen. Han mener det setter barnas personvern i fare. På papiret fungerer alt som det skal om barna bruker GSE slik skoleledelsen forutsetter, men i praksis kan barna bruke innloggingen også privat.

Noen skoler mener de kan klare seg med GSE. På sikt kan Google true den posisjonen Itslearning har i norsk skole. De har i dag 90 prosent av landets kommuner som kunder. Likevel er det for enkelt å avfeie Vikens advarsel med at han ikke ønsker konkurranse.

Hvis det finnes muligheter for at elever kan legge igjen spor som Google kan utnytte, er dette en god nok grunn for å holde Google ute av skolen

Google vet hva de gjør

Google vet hva de gjør. De leverer ikke gratis programmer til skoler uten at det er kommersielt interessant. Google vil bygge relasjoner til elevene. Vi kan ikke være sikre at den kunnskapen de skaffer seg om barna ikke utnyttes kommersielt når barna blir større.

Torgeir Waterhouse, direktør for IKT-Norge sier han ikke ser noe problem med GSE fordi de følger reglene gitt av norske myndigheter. Han har et poeng, men det er en høy pris vi må betale for å bøye kne for de store mediegigantene.

Hvis store amerikanske mediegiganter slipper til i offentlig sektor, vil de etter hvert ta hele markedet. Det blir ikke rom for innovasjon og initiativ for selskaper med røtter i Norge. 

Saken fortsetter under annonsen

Muligheten for å beskytte norske interesser er begrenset, men vi bør i de minste utnytte maksimalt de mulighetene vi har. Hvis det finnes muligheter for at elever kan legge igjen spor som Google kan utnytte, er dette en god nok grunn for å holde Google ute av skolen

Nyhetsbrev
søn 20.02.2022 23:47

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.