Annonse
Leder

Norwegian svikter

I løpet av få dager er tusenvis av passasjerer blitt rammet av kansellerte fly i Norge og utlandet. Norwegian kan ikke garantere at ikke problemene fortsetter i dagene framover. I går kunne mediene forteller om Sofiemyr skolekorps som ikke kom seg til Edinburgh. 45 barn og voksne kan knapt få gitt utrykk for hvor frustrerte de er.

Det er ikke første gangen dette skjer. Også i fjor ble tusenvis av passasjerer forsinket fordi Norwegian ikke hadde tilstrekkelig med personell for å få avvikle de oppsatte flyrutene. De innrømmet at de hadde planlagt bemanningen for dårlig. Samme elendigheten i år igjen.

Dette er ingen tilfeldighet. De har folk som kan planlegge i Norwegian. Det handler om å spare kostnader. Det en kunne forventet etter krisen i fjor sommer, var at Norwegian i år hadde leid inn et dusin eller to med piloter som var klare til å sette seg bak spakene hvis det manglet en pilot til et fly. Men denne typen beredskap tar de seg ikke råd til i Norwegian.

Piloter på gress

Det hadde vært langt rimeligere for dem å ha en flokk piloter gående på gress en måned framfor å dekke kostander og tapte inntekter knyttet til kanselleringene. Norwegian fremstår som et selskap en ikke kan stole på om sommeren. I mediene anbefales folk som vil være sikker på å komme fram til rett tid, å velge et annet flyselskap.  Det er mulig Norwegian vil forsvare seg med at det er en liten prosent av passasjerene som opplever vesentlige forsinkelser.

Fagforeningen tillot ikke at noen sa ja til tilbudet

Det er mulig ledelsen i Norwegian har regnet med at de ville få egne piloter til å jobbe i fritiden mot skyhøy betaling. Pilotene fikk et tilbud om å tjene rundt 100.000 for å jobbe en ukes tid i ferien, skriver Dagens Næringsliv. Fagforeningen tillot ikke at noen sa ja til tilbudet. Problemet er at Norwegian har for få faste piloter, sier Halvor Vatne, leder i Norwegian Pilot Union (NPU) som organiserer pilotene i Norge, Sverige og Danmark. Han avviser ikke å forhandle. Men setter NPU seg til forhandlingsbordet, vil det neppe kun handle om å løse krisen i sommer. NPU kjemper en innbitt kamp for at de fortsatt skal kunne ha Norwegian-konsernet som sin arbeidsgiver og at arbeidsgiveransvaret ikke blir flyttet ned til ett eller flere datterselskaper. Dette var tema for streiken i 2015. Pilotene nådde ikke fram, men fikk en avtale med morselskapet om at de skulle beholde nåværende ordninger i tre år.

NPU gikk til sak for å få slått fast at konsernet er deres reelle arbeidsgiver. De vant første runde i tingretten, men avgjørelsen er anket.

Dårlig planlegging

I oktober skal NPU i forhandlinger igjen. Halvor Vatnar er ikke med på at sommerens krise har noe med de kommende forhandlinger å gjøre. Det handler om dårlig planlegging og at Norwegian har for få piloter.

Spørsmålet er om et flertall av pilotene vil ta sjansen på en ny storkonflikt når de får høre hva slags planer Kjos har for å nedkjempe dem

Vatnar har rett. Norwegian har sviktet i sin planlegging. De har ikke planlagt med at de har en fagforening som nekter medlemmene å ta et tak for å hjelpe sin arbeidsgiver ut av en vanskelig situasjon. Det er ikke vanskelig å få piloter til å jobbe noen dager ekstra for en dagslønn på 15-18 000 kroner.

Når piloter nektes å jobbe ekstra, er det et uttrykk for at NPU sliper kniven framfor høstens forhandlinger. Det er ingen grunn til å tro at Bjørn Kjos vil gi seg i kampen mot pilotene. Når Kjos skal i krigen, stiller han tungt bevæpnet. Han kan fyre av tunge kanoner i full offentlighet. Den maktdemonstrasjonen som NPUs viser ved å avvise ledelsens tilbud om godt betalte ekstravakter, skremmer ikke Kjos. Han får heller blod på tann. Til høsten vil han går for en endelig løsning av konflikten.  Spørsmålet er om et flertall av pilotene vil ta sjansen på en ny storkonflikt når de får høre hva slags planer Kjos har for å nedkjempe dem.

Annonse
Annonse