blogg

Løs prat over en kaffekopp kan bidra til en bedre arbeidsdag, og en god historie kan løse opp stive skuldre, skriver Tim Rosenkilde.

En lettere dag på jobben

Åtte tips for en bedre arbeidsdag.

Publisert Sist oppdatert

Det er blitt skrevet side opp og side ned med tips og råd om hvordan man skal stresse mindre på jobben. Vi må likevel stadig minnes på hvordan vi skal legge opp arbeidsdagen slik at vi ikke sliter oss ut, eller stresser unødig mye. Her er noen av tipsene som alltid er aktuelle for å gjøre arbeidsdagen lettere, øke trivselen og for å bli mer effektiv.

  1. Ta pauser
    En del ansatte tror at arbeidet skal være et eneste maratonløp. Det klarer imidlertid ingen å mestre over tid. Sørg for at du spiser lunsj, og at du tar deg noen korte pauser innimellom arbeidsøktene. Dette gjør at du blir mer konsentrert når du jobber, og at du varer lenger i arbeidslivet.
  2. Prat med kolleger
    Løs prat i gangene over en kaffekopp er undervurdert som nyttig redskap for å lufte tankene, få nye ideer, få og gi informasjon, tilbakemeldinger m.m. En vits, eller en god historie fra en kollega kan i tillegg løse opp stive skuldre.
  3. Prioriter oppgaver
    Prioriter nøye blant arbeidsoppgaver du får i fanget. Kategoriser gjerne med høy, middels og lav prioritet. Prioriteringen bør være i tråd med hva som er forventet av deg, hvilke oppgaver du kan få løst raskt, eller hvilke som haster mest. Blir du lesset ned med arbeidsoppgaver av arbeidskolleger som haster like mye alle sammen, be kollegene om å prioritere oppgavene før de leveres til deg.
  4. Fullfør oppgavene
    La ikke oppmerksomheten din deles mellom mange oppgaver på en gang. Studier viser at for mange oppgaver på en gang gir mindre fokus på hver opppgave, og derav et dårligere resultat. Gjør heller noen få oppgaver skikkelig, enn mange oppgaver halvveis.
  5. Unngå å være tilgjengelig hele tiden
    Vår teknologi har gjort det mulig å kommunisere med hverandre uavbrutt, og praktisk talt uten forsinkelser. Lar du dine kolleger, kunder og leverandører venne seg til at du responderer på deres henvendelser umiddelbart, vil du også tvinges inn i et arbeidstempo hvor det er vanskelig å være nøye og bruke tid på oppgaver, siden det hele tiden vil dumpe inn nye oppgaver som vil kreve din umiddelbare oppmerksomhet.
  6. Skap klare skiller mellom privatliv og jobb
    Klarer du i stor grad å verne om privatlivet ditt vil du også oppleve at du vil være mer fokusert når du er på jobben. Hvile fra jobben er en viktig forutsetning for å tenke klart, samt ha energi til å gå i gang med en ny arbeidsdag.
  7. Sett deg klare mål
    Klare mål for dagen er en forutsetning for at du skal kunne prioritere mellom oppgaver, samt vite om du har lykkes med arbeidsdagen. Målene må være oppnåelige og konkrete, og i tråd med forventningene din arbeidsgiver har til deg.
  8. Bruk medarbeidersamtaler
    Ledere skal også ha en medarbeidersamtale, uansett om det er med styreformann eller administrerende direktør. Medarbeidersamtalen kan være et ypperlig instrument til å påvirke forventninger, mål, utvikling og motivasjon i jobben. Arbeidsgiveren din vil at du skal lykkes best mulig, og samtalen kan være en ypperlig mulighet til å påvirke din egen arbeidssituasjon. Dersom det går lenge mellom hver gang medarbeidersamtaler avholdes, be om en samtale selv.
Powered by Labrador CMS