blogg

Går du med tanker om å skifte jobb?

Her er noen tips til hvordan du presenterer deg overfor den nye potensielle arbeidsgiveren din.

Publisert Sist oppdatert

En cv er en kortfattet beskrivelse av hvem du er og hva du har gjort så langt i livet ditt.

Før du går i gang med å skrive din cv, er det viktig at du først analyserer stillingsannonsen nøye. Det vil gi deg verdifull informasjon om kompetanser, bakgrunn, verdier og egenskaper som bedriften ser etter blant søkerne.

Klarer du å identifisere disse kriteriene og ønskene som bedriften ser etter, vil det være ganske så mye lettere å skrive en cv som treffer sitt publikum riktig.

Her er noen tips til hvordan en cv skal skrives:

  • Presenter nøkkelkvalifikasjoner (nøkkelerfaring og personlige egenskaper) så tidlig som mulig i cv-en din. Prioriter de kvalifikasjoner som best mulig kvalifiserer deg for den enkelte stillingen du søker.
  • Unngå skrivefeil, dårlig språk, rot eller logiske brister i presentasjonen av informasjonen. Få noen til å lese korrektur for deg før du sender den til potensiell arbeidsgiver.
  • En cv er ikke statisk. Pass på at cv alltid skal tilpasses til den enkelte stilling du søker. Bruker du samme cv til alle jobber du søker er du nærmest garantert at du ikke treffer like godt.
  • Legg vekt på å presentere oppgaver fra hver enkelt jobb som er mest mulig relevant for stillingen du søker.
  • Bruk litt tid på å finne et oppsett for din cv som er mest mulig lekker og lettlest. Unngå for kreative fonter og farger som tar fokus bort fra innholdet.
  • Det er to måter å presentere din informasjon på: kronologisk eller tematisk. Vanligvis benyttes en omvent kronologi, siden denne sikrer at den ferskeste informasjonen presenteres først i din cv.
  • Få fram tydelige achievements som du har gjort i hver enkelt stilling du har hatt.
  • En cv bør inneholde:
    1. kontaktinformasjon
    2. nøkkelkvalifikasjoner
    3. arbeidserfaring
    4. utdannelse
    5. kurs
    6. språk
    7. annen informasjon
    8. referanser
  • I Norge er det fortsatt ikke utbredt å bruke bilde i cv-en. Men har du et bilde av deg selv som er kvalitetsmessig på et akseptabelt nivå, kan du med hell bruke det.
  • Vær bevisst på hvem du opplyser om referanser til. Det er en fordel å ikke «bruke opp» disse kontaktene unødig.
  • Oppsettet og design av din cv bør være lettlest, kronologisk og oversiktlig. Benytt en skrifttype som er lettlest og pen, for eksempel Arial eller Times New Roman.
  • Har du lang arbeidserfaring er det greit at din cv er på flere sider. Er du nyutdannet med liten arbeidserfaring bør din cv kunne skrives på en side.
  • Pass på at det er samsvar mellom søknad og cv, og at det ikke er huller i informasjonen. Inkonsekvenser eller feil mellom søknad og cv skaper usikkerhet hos leseren.

Kilde: Jobbprat AS

På denne siden kan du laste ned Word-mal for cv.

Powered by Labrador CMS