138431192_istoc.jpg

Jobben din er ikke et maraton!

Publisert: 5. februar 2010 kl 13.43
Oppdatert: 24. november 2021 kl 13.31

Som jobbcoach møter jeg mange mennesker som forteller meg at de er utbrent, stresset eller slitne av jobben sin. Det er naturligvis mange årsaker til at slike problemer kan oppstå, og mange later til å tro at det er selve jobben utelukkende som er årsaken. Problemene kan naturligvis oppstå som følge av at jobben rett og slett er for tung, slitsom, stressende eller utrivelig. Men i mange tilfeller ser jeg også at problemene kan spores tilbake til et usunt arbeidstempo med få pauser, multitasking, lite mat og drikke, lite variasjon, isolasjon fra kolleger og få anledninger til å tenke på sine egne behov. Et maraton i jobben kan være nødvendig fra tid til annen, men dette må kun skje i kortere perioder. Jobben din skal ikke være et hurtigløp hvor du tar deg helt ut hver dag. Brenner du opp energien uten å tilføre ny energi er det garantert at du vil få problemer.

Noen tips til en sunn arbeidsrytme

  • Sørg for å ta deg gode pauser hvor du tenker på noe helt annet enn jobben.
    Skap deg noen mentale lommer hvor du føler at du er i kontakt med deg selv.
  • Ha fokus på oppgavene du utfører.
    Det er så altfor lett å tenke framover på hva vi skal gjøre i stedet for å ha oppmerksomhet på det vi gjør akkurat her og nå. Resultatet blir at vi leverer dårligere kvalitet på det vi leverer, samtidig som vi må rette opp feil i ettertid.
  • Få i deg drikke og næringsrik mat.
    Du tenker klarere når magen har fått påfyll av riktig drivstoff. Kroppen din fungerer også bedre.
  • Vær tilstede mentalt.
    Bekymringer og tanker om hva som hele tiden er neste oppgave eller det som allerede er utført er den sikreste måten å skape stress inne i hodet. Har du fokus på det du gjør akkurat nå, og forsøker å gjøre det på beste måte vil du oppleve at kroppen og sinnet slapper bedre av. I stedet for å bekymre deg om alt som du skal gjøre, lag heller en god og gjennomtenkt arbeidsplan før du starter arbeidet om morgenen. På denne måten slipper du å bruke energi på hva som er neste oppgave.
  • Tenk positivt.
    Ser du på hver nye oppgave som et ork, må du enten finne deg en ny jobb eller endre innstillingen. Før du setter i gang med en ny oppgave forsøk å finne hva oppgaven kan lære deg eller gi deg. Klarer du det vil du fort se at innstillingen til oppgaven endrer seg til det positive for deg.
  • Ro deg ned.
    Det er ingen som er tjent med at du er frenetisk når du jobber. Dersom du observerer en dyktig håndverkere vil du se at de sjelden løper mellom oppgavene. De har ofte en jevn rytme på oppgavene både for å levere kvalitet, jobbe smart, unngå skader samt at de har lært seg til å spare på energien slik at de holder ut hele arbeidsdagen. Det samme bør egentlig også gjelde de fleste andre yrker, ditt inkludert.
  • Prioriter de viktigste oppgavene.
    La deg ikke overvelde av arbeidsmengden, bruk heller tid på å prioritere hvilke du må ta tak i nå, eller hva som kan vente.
  • Gjør oppgavene morsomme.
    Humor er den beste medisin mot stress. Kan du påvirke oppgavene slik at de blir mer interessante, morsomme eller utfordrende er det en god forsikring mot stress og utbrenthet.


Saken fortsetter under annonsen