blogg

Stresser du i jobben din?

Kortvarig stress kan være positivt for engasjement og prestasjon, mens langvarig stress kan medføre risiko for sykdommer og redusert livskvalitet.

Publisert Sist oppdatert

Vi opplever alle fra tid til annen stress i jobbene våre. Stress betegner en belastende fysisk eller psykisk tilstand. Helsefaren henger særlig sammen med utskillelsen av adrenalin og kortisol. Det er dokumentert at langvarig stress kan forårsaker helseproblemer, slik som å skade hjertet og kretsløp, og det øker risikoen for alvorlige infeksjonssykdommer og kreft. Undersøkelser viser at arbeidsrelatert stress berører 28 prosent av arbeidstakerne i EU. Dermed er stress det nest vanligste arbeidsrelaterte helseproblemet.

I coaching samtaler med klienter, både medarbeidere og ledere, erfarer jeg at det er en klar tendens til å legge mye av skylden på selve jobben. «Jobben krever for mye», «Det er ikke tid til å løse alle oppgaver» eller «Jeg får ikke tid til å fullføre før neste oppgave igangsettes». Noen ganger er disse uttalelsene helt forenelige med stresset som oppleves av den enkelte. I de tilfellene råder jeg klienten til å ta tak i situasjonen, gjerne i en medarbeidersamtale med sin leder. I mange tilfeller vil det være mulig å tilpasse arbeidssituasjonen, slik at stresset oppleves som komfortabelt. Er det ikke mulig, bør man se seg om etter noe annet å gjøre før stresset overmanner en totalt.

Erfaringen som coach og rådgiver tilsier dog at langt de fleste faktisk påfører seg selv stress i jobben grunnet egne forventninger, dårlig evne til å prioritere, manglende motivasjon og interesse, eller frykten for å si nei når nye oppgaver blir tredd nedover hodet. Mye av dette kan spores tilbake til en dårlig selvtillit i utgangspunktet, og et jobbskifte vil naturligvis ikke løse opp i disse utfordringene. Andre åpenbare feller som svært mange går i er for mye kaffe på jobben, tar for få pauser, dropper lunsj, lite sosial omgang med kolleger eller å være pålogget jobben 24 timer i døgnet. Det er ikke uvanlig at jeg møter mennesker som jobber 10-12 timer i døgnet samt kvelder for å få utført oppgavene som ligger på pulten. Etter år med dette presset blir som regel utfallet en langtidssykemelding. Det er heller ikke uvanlig at jeg møter mennesker som ikke klarer å skille mellom viktige arbeidsoppgaver og mindre viktige arbeidsoppgaver etter hvert som stresset øker.

Det «indre stresset» er noe du kan ta tak i dersom du tør og er villig til å utfordre deg selv. Her er noen av de spørsmålene du bør stille deg selv hvis du er stresset og har en følelse at det kan være deg selv som bidrar til dette stresset:

Motivasjon

  • Er jeg motivert for denne jobben?
  • Er motivasjonen eventuelt redusert fordi arbeidsoppgavene ikke er interessante og givende for meg, eller fordi jeg er stresset og ikke takler presset jeg opplever?
  • Er det noe jeg selv kan gjøre for å bli motivert? Ville motivasjonen for denne jobben øke, dersom jeg ikke var så stresset?

Forventninger og mestring

  • Forventer jeg mer av meg selv enn av andre? Er mine forventninger til meg selv realistiske? Når er godt godt nok?
  • Er jeg stresset fordi jeg ikke lever opp til forventningene til sjefen min, eller er det mine egne forventninger.
  • Hva forventer egentlig sjefen og kollegene av meg? Har jeg avklart med min leder hva hans/hennes forventninger er?

Prioriteringer

  • Hvor god er jeg på prioriteringer?
  • Er det slik at alle arbeidsoppgaver jeg utfører også er forventet utført av min leder?
  • Har jeg en daglig/ukentlig rutine hvor jeg prioriterer mellom oppgaver?
  • Hvor godt passer arbeidsinstruksen mine inn med de arbeidsoppgavene jeg faktisk utfører i det daglige?
  • Har jeg medarbeidersamtaler som avklarer hvilke oppgaver som er viktigst å utføre?
  • Klarer jeg å skjelne behovet for tidsbruk og nøyaktighet mellom ulike oppgaver som jeg skal løse?
  • Hvor god er jeg på å si nei til oppgaver i tilfeller hvor andre og viktigere oppgaver bør prioriteres?
  • Hvilke oppgaver kan jeg nedprioritere, kutte ut eller legge over til andre?

Pauser

  • Hvor god er jeg på å skape meg lommer i hverdagen hvor jeg får tenke på andre ting enn dagens oppgaver?
  • Gir jeg meg selv tid til å spise skikkelig lunsj, får jeg tid til smalltalk med kolleger, tar jeg meg pauser av og til gjennom dagen?
  • Klarer jeg virkelig å ta fri inne i hodet mitt når jeg tar avbrekk eller kverner oppgavene mine inne i hodet hele tiden?
  • Klarer jeg å skille mellom fritid og jobb?

Målsetting

  • Hvor god er jeg på å sette meg konkrete og oppnåelige mål for arbeidet mitt?
  • Hvor god er jeg på å holde fast ved målene?
  • Dersom målene endres underveis, er det jeg selv som velger å endre målene eller er det andre årsaker til at målene endres?
  • Er jeg flink til å rose meg selv når jeg når målene, eller må jeg videre med en gang med neste oppgave?

Andre spørsmål du bør stille deg

  • Hvor flink er jeg til å legge bort oppgaver jeg ikke kan løse?
  • Passer jeg på å få i meg næringsrik mat og drikke i løpet av dagen?
  • Sjekker jeg epost konstant får å se etter nye beskjeder, uten at det er nødvendig?
  • Mister jeg konsentrasjon og fokus av alle epostene som popper opp på skjermen?
  • Hvor flink er jeg til å skjerme meg når jeg må konsentrere meg om en viktig og prioritert oppgave?
  • Hvor flink er jeg på fysisk aktivitet i fritiden? (NB! Fysisk aktivitet er svært viktig for å bekjempe stress).

Det er naturligvis en rekke andre gode spørsmål du kan stille deg selv dersom du opplever et høyt stressnivå i jobben din. Spørsmålene i denne artikkelen kan likevel være med på å gi deg en god start til å finne ut hvorfor nettopp du opplever stresset som vanskelig i din egen arbeidssituasjon.


Powered by Labrador CMS