Tips til oppsigelses­samtaler

Publisert: 9. mars 2009 kl 11.08
Oppdatert: 24. november 2021 kl 13.31

En oppsigelsessamtale (drøftelsessamtale) er både vanskelig og krevende, også for lederen som skal foreta samtalen. Her er noen av tipsene Jobbprat gir til ledere som skal gjennomføre slike vanskelige samtaler på en god måte.

Når skal samtalen foretas?

Sørg for at samtalen ikke gjennomføres rett før en helg, høytidsdag eller ferie. Årsaken til dette er at du har liten kontroll på hvordan den ansatte takler oppsigelsen i tiden etter samtalen dersom han eller hun ikke møter opp på jobben dagen etter. De beste dagene for slike samtaler er tirsdag eller onsdag siden det er flere arbeidsdager etter samtalen hvor du kan få bekreftet at den ansatte takler situasjonen på en god måte. Mandager er heller ikke egnet så godt, siden innkallingen ofte skjer arbeidsdagen før, altså allerede på fredag.

Når skal du innkalle?

Innkallingen bør være personlig fra leder direkte til ansatt, enten muntlig, via e-post eller brev. Bruk aldri fellesoppslag eller tekstmelding til dette. Innkallingen bør skje i såpass god tid i forveien at den ansatte får tid til å forberede seg litt til samtalen, men ikke så lenge at den ansatte plages med tanken på samtalen i lang tid før. Innkallingen bør gis samme dag, eventuelt dagen før.

Sørg for at all informasjon også gis ut skriftlig i samtalen

Ansatte som sies opp, eller blir tilbudt en sluttpakke har ofte vanskelig for å få med seg informasjon under samtalen. Årsaken til det er at det settes mange følelsesmessige reaksjoner i sving som hindrer den ansatte i å oppfatte beskjeder. Sørg derfor for at den ansatte får med seg informasjon som han/hun kan lese på etter samtalen.

Saken fortsetter under annonsen

Formfeil ved oppsigelse

Sett deg inn i lovverket slik at du unngår formfeil ved oppsigelse, se arbeidsmiljølovens bestemmelser kapittel 15: «Opphør av arbeidsforhold». Er du ikke nøye nok med lovverket kan du lett ende opp med en rettssak som kan koste bedriften dyrt.

Hvor skal samtalen foregå?

Unngå å foreta samtalen på kontoret til lederen. Det mest passende stedet er et lite møterom, hvor begge parter stiller likt. Påse at det ikke er innsyn utenfra og at dere ikke blir forstyrret under samtalen.

Bruk ikke for lang tid på samtalen

En slik samtale er svært ubehagelig for den ansatte, og det er derfor ikke noe poeng å tvære ut lenger enn nødvendig. Normalt skal en slik samtale vare mellom 15-30 minutter, avhengig av hvor mange spørsmål den ansatte kommer med under samtalen.

Kom raskt til poenget

Saken fortsetter under annonsen

Bruk ikke lang tid på å komme fram til konklusjonen som er gitt. En lang avhandling om bakenforliggende årsaker og årsakssammenhenger kan du komme tilbake til etterpå dersom den ansatte spør.

Vær profesjonell

Oppsigelse skaper naturligvis reaksjoner fra den ansatte. Noen kan bli sinte, andre kan bli argumenterende. Sørg for å beholde roen og unngå å reagere følelsesmessig tilbake. Dette er ikke en samtale du skal vinne.