blogg

Har du et ønske om å lykkes?

De beste selgerne klarer å skape sin egen indre motivasjon, skriver Nils Rue Halling i Blogg: Salg, den nyeste bloggen på UkeavisenLedelse.no.

Publisert Sist oppdatert

Hver gang jeg leser en stillingsannonse for en salgsjobb slår det meg som underlig at det nesten alltid skrives «… du må ha et genuint ønske om å lykkes» eller «… du må drives av ønske om å lykkes».

Ønske om å lykkes har blitt en standardisert forutsetning for å bli en selger. Jeg lurer på om det er selgere som har skrevet dette? Det tviler jeg på, for jeg har aldri møtt en selger eller noen som ønsker å bli selger, som ikke har hatt ønske om å lykkes. Jeg lurer på hva de ville sagt hvis du møtte opp på intervju for den jobben og sa «Jeg har så lyst til å bli selger, men jeg ønsker ikke å lykkes!» Ville de sett humoren i det, eller ville de tro at du var en av alle de som faktisk ikke ønsket å lykkes?

Vil ikke alle lykkes da? Er ikke det selve drivkraften bak det faktum at man er menneske? Man ønsker ikke bare å lykkes i salg, men også å lykkes som sønn eller datter, far eller mor, ektemann eller kone, ja rett og slett lykkes i livet. Det motsatte ville jo vært selvdestruktivt og utslettende. Siden denne setningen «… ønske om å lykkes» brukes så mye må det jo være noen der ute som faktisk ikke ønsker å lykkes? Eller er det bare noen som jobber med rekruttering som ikke har peiling på hva de driver med?

La oss snu litt på dette: Istedenfor å si «… ønske om å lykkes» sier vi: «Du må være motivert!» For motivasjon er drivkraften for å lykkes. Jeg er helt sikker på at alle ønsker å lykkes, men det er nok ikke alle som er motivert nok. Så kan du si at alle kan motiveres, og det er jeg enig i, men alle må i en viss grad selv være ansvarlig for sin egen motivasjon.

Smørbukk

Den ytre motivasjonen er det folk henviser til når de sier at alle kan motiveres. Jeg kan gjerne fortelle deg hvor flink du er og hvor godt du gjør ditt arbeide, og det gir deg helt sikkert en god følelse som du kan ta med deg. Det blir som en karamell, det smaker godt der og da, men etter en stund er den smeltet og behovet for en ny karamell melder seg rimelig raskt. Hvis det bare er ytre motivasjonsfaktorer som motiverer oss så kreves det konstant påfylling, og da holder det ikke med bare smørbukk, vi må ha variasjon, og de som er ansvarlige for å gi oss den ytre motivasjonen må til slutt åpne opp hele godtebutikken for at vi skal bli fornøyde.

Kraften

Selgere som drives av ytre motivasjon alene, er ikke selgere særlig lenge. Det er begrenset hvor lenge man kan opprettholde motivasjonen og drivkraften kun med ytre stimuli. De beste selgerne er de som også har en indre motivasjon, og best av alt, de som har evnen til å motivere seg selv. Indre motivasjon er nok i stor grad den motivasjonen som menes når man snakker om "... ønske om å lykkes!" Hvem som helst kan motiveres av ytre motivasjon, men ingenting er sterkere enn den kraften vi har inni oss. Det er denne kraften som til slutt skiller vinnerne fra taperne, de gode selgerne fra de dårlige selgerne.

Den indre motivasjonen er nødvendig for å gjøre en god salgsjobb. Spørsmålet er hvordan du kan sørge for at akkurat du har den riktige indre motivasjonen? Svaret er enkelt; Det handler om holdninger. Din indre motivasjon blir påvirket av de holdninger du har og viser som menneske. Det å ha en positiv holdning til deg selv, ditt arbeid og dine omgivelser vil resultere i styrket indre motivasjon.

Det å ha en sterk indre motivasjon og evnen til å motivere seg selv gjør at man åpner for læring og nye ideer. Vi får lyst til å tilegne oss kunnskap, enten det gjelder kunnskap om produkter, tjenester, salgsteknikker eller andre ting vi synes er viktig og interessant. Og det faktum at vi finner noe interessant gjør at det blir lettere å få motivasjon til å lære mer om det. Motivasjonen øker prestasjonen vår og gjør at vi lærer raskere og bedre, men også at vi yter mer når det virkelig gjelder.

Powered by Labrador CMS