Hellstrøm i et salgsperspektiv

Publisert: 4. desember 2009 kl 13.01
Oppdatert: 24. november 2021 kl 13.31

Eyvind Hellstrøm. Bare navnet kan få det til å gå kaldt ned over en hver ung kokkelærlings rygg. En blanding av ærefrykt og respekt preger de som har jobbet for ham. For man kan ikke legge under en stol at Eyvind Hellstrøm er den største kokkesuksess landet har sett.

TV-drittsekken

På TV fremstår han som en bitter perfeksjonist med minimalt respekt for de lokale tradisjoner med pizza, hamburger og pølser. Menyer blir sablet ned for så å bygges opp, enklere, billigere og mer estetisk korrekte. Eiere hyler og sier kundene vil ikke ha sossemat fra Oslos vestkant, men så snart de får smake på rarietetene får pipen en annen lyd. Det smaker faktisk godt.

Til stor overraskelse strømmer kundene til for å smake på Hellstrøms nye menyer, og eiere smiler fra øre til øre og forteller med overraskende mine at omsetningen faktisk har økt med 400 %!
Er ikke det et bevis på at Norske restaurantgjester søker noe annet enn kebab og pizza når de først skal gå ut og kose seg? Er det TV-drittsekken Hellstrøm som er skyld i dette eller er det merkelige tilfeldigheter?

Maten

Maten er restaurantens produkt, og det som er grunnlaget for salg til kundene. Mange i restaurantbransjen har glemt dette og tror de kan satse på den enkle veien med ferdiglaget "fast-food" fra industrielle leverandører. Disse produktene er helt sikkert enklere å lage, men de er på langt nær like rimelige, sunne og salgbare som ekte vare produsert fra bunnen med kyndige kokkehender.

Hellstrøm satser på lokale råstoffer med forankring i lokale tradisjoner og historikk. Han handler varer fra lokale bønder og tilbereder dem på en kostnadseffektiv, enkel og smakfull måte. Samtidig lar han maten forbli hovedproduktet i restauranten og gir restauranten en identitet med spesialiteter som trekker kunder, ikke bare en gang, men gang på gang.

Saken fortsetter under annonsen

Markedsføring

TV-kokken vet at maten selger seg selv, så han benytter det eldste salgstrikset i boken; Smaksprøver. Han beordrer kokker og eiere ut i lokalmiljøet med gryter og fat for å dele ut smaksprøver og invitasjoner til den nye og spennende restauranten i byen. Kan det bli bedre? Alle ser at det virker. Kundene blir glade, kokkene blir glade og eierne blir glade, så hvorfor gjør ikke alle dette hele tiden?

Sannheten er at de fleste synes det er flaut og "under deres verdighet" å gå ut for å markedsføre seg på denne måten. Jeg spurte en lokal restauranteier om dette, og han svarte så treffende; "Jeg synes ikke seriøse restauranter skal behøve å prostituere seg på den måten!" Dette viser vel hvem som er arrogante. Det er i vertfall ikke Hellstrøm.

Oppskriften

Hva er det som gjør at Hellstrøm har så suksess i restaurantfaget? Det er ganske enkelt. Hellstrøm følger de fire grunnleggende elementene i salg; Motivasjon, planlegging, handling og oppfølging.

Motivasjonen er man selv ansvarlig for, men Hellstrøm viser de ansatte hvordan de med motivasjon kan yte mer enn kunden forventer. Hvordan de kan ta ansvar for sin egen arbeidsplass og vise respekt for sine eiere, kollegaer og kunder. På den måten skaper han en motiverende og varig endring i holdningen til de ansatte.

Han lærer dem hvor viktig det er å planlegge dagen skikkelig, bygge opp en enkel, men spennende meny, og markedsføre direkte ut mot de primære kundegruppene. Denne planleggingen gir ikke bare perfekt utgangspunkt før handling, men også økt motivasjon fordi alle ansatte med økt delaktighet føler seg tryggere i arbeidet.

Saken fortsetter under annonsen

Handling består i Hellstrøms perfeksjonisme i utførelsen av restaurantfaget. Alle yrkesgrupper må fungere i samspill, fra servitøren som tar i mot bestillingen og leverer den til kjøkkenet, til kokken som produserer maten og leverer den tilbake til servitøren som serverer gjestene. Dette samspillet må fungere smertefritt for at restauranten skal få fornøyde kunder og dermed økt omsetning.

Oppfølgingen til Hellstrøm er like enkel som den er genial. Sørg for at gjesten er så fornøyd at han kommer tilbake, for så å gi ham nok en god opplevelse, men denne gangen gjøre det enda bedre. På den måten skaper han det perfekte kundeforhold med gjester som kommer tilbake, gang på gang på gang. Og som om ikke det var nok; Han sørger også for at gjestene blir så fornøyde at de blir restaurantens ambassadører og på den måten bidrar til nye gjester, hver dag, hele uken.

Kanskje Hellstrøms konkurrenter og største kritikere heller skal holde seg til ribbe og pinnekjøtt fra Rema og overlate restaurantdrift til proffene.