blogg

Hvordan selger vi egentlig Norge?

Er norsk natur er det eneste salgsargumentet som trekker utenlandske turister, eller er det på tide å revurdere måten vi selger Norge?

Publisert Sist oppdatert

Hvis en amerikansk turist vurderer å reise til Norge, så kan det hende han forviller seg inn på Innovasjon Norges statsstøttede storsatsning for å selge gamlelandet, VisitNorway.com. Og godt er det, for som seg hør og bør hilses han med fargerike bilder av storslått norsk natur og kreative tekster som skal vekke lysten til å oppleve fjorder, fossefall, fjelltopper og nordlys.

Vi gir turistene det vi tror de forventer, og ikke noe galt i det, norsk natur er fortsatt et trekkplaster for turistene. Eller er det ikke det?

Markedsføring i USA

Når Innovasjon Norge, som er hjernen bak det prisbelønte nettstedet forteller at blant alle besøkende på VisitNorway.com så er bare 7% fra USA, og hele 17% fra Norge, så er det forstålig at jeg litt flåsete sier ”forviller seg inn”? For i forhold til folketall er det en forsvinnende liten del amerikanere som har besøkt sidene. Interessen for VisitNorway er tydeligvis større her hjemme enn ”over there”.

Så kan man jo si at det kanskje er markedsføringen av sidene som ikke har vært god nok i USA? Ja, gjerne det, men så lenge markedsføringen gjenspeiler innholdet på nettsidene, så tilbyr vi egentlig ikke mer enn det de besøkende forventer, eller rettere sagt, det vi tror de forventer.

Noe de ikke vet

I mars hadde VisitNorway en undersøkelse blant 9000 av sine besøkende. Der kom det frem at 79,8% hadde bestemt seg for å reise til Norge i løpet av 2010. Når majoriteten av nettsidens besøkende allerede har bestemt seg for å komme til landet, så er sannsynligheten ganske stor for at de allerede vet at Norge består av fjorder og fjell.

Vil det ikke da være en god idé å fortelle dem noe de ikke vet, eller for å si det på en annen måte, gi dem mer enn de forventer?

Innovative?

Hva har egentlig Norge å by på ut over storslått natur med fjorder, fossefall, fjelltopper og nordlys? I følge VisitNorway har vi jo også kultur, både Ibsen, Grieg og Munch er nevnt. Helt greit det, men ærlig talt, finnes det ikke noe moderne, nytt og spennende i dette landet?

Skal ikke Innovasjon Norge være innovative da? Hva med å fortelle om norsk matkultur, jeg mener norsk matkultur utover laks og lutefisk? Hva med å snakke om norsk arkitektur, operahuset og ishavskatedralen? Hvorfor ikke presentere norsk musikk som A-ha, DonkeyBoy, eller MadCon? Og hva er forresten galt med fredsprisen, bortsett fra i Kina? Hva med Knausgård og Skavlan, og hvor er norsk sport og næringsliv?

Forstå meg rett, jeg er ikke ute etter å drepe den norske folkesjela, eller ta livet av illusjonen om Norge som et land fylt med bonderomantiske budeier, kuer og sauer blant snødekte fjell. Det eneste jeg stiller spørsmålstegn ved er om vi ikke kan vurdere noe nytt?

12 kortfilmer

I 2009 fikk Innovasjon Norge 380 millioner skattekroner for å markedsføre Norge som reisemål. Har disse pengene gjort nytten sin? Sikkert, de har i vertfall blitt brukt til å betale den noe ukjente engelsk såpeskuespiller David Spinx for å lage 12 forskjellige kortfilmer om Norge.

Det mest innovative Mr. Spinx gjorde, utover å se på fjorder, fossefall, fjelltopper og nordlys, var å kjøre snøskuter, ri hest, dra laks og fiske krabbe, mellom fjorder, fossefall, fjelltopper og nordlys. Slikt har nok ikke turistene sett før…

Så kjære Jens Stoltenberg, hvis vi skal stole på Innovasjon Norge, noe du tydelig gjør med 380 millioner kroner, og norsk natur er det eneste salgsargumentet vi har, så er det kanskje greit om du revurderer de høyspentkablene over Hardanger?

Powered by Labrador CMS