Bredsporet dristighet

Publisert: 20. september 2013 kl 10.02
Oppdatert: 20. september 2013 kl 10.00

«Skomaker bli ved din lest»-filosofien betyr i business at man skal konsentrere seg om det man er best på, og ikke spre seg ut over mange områder. Derfor har Telenor under Jon Fredrik Baksaas' ledelse sluttet med både det ene og det andre, og konsentrert seg om mobile tjenester. Her hjemme henger det fortsatt litt igjen fra Televerk-tiden. De har ikke kommet seg ut av papiravisene en gang. Telenor eier fortsatt Amedia sammen LO. De kom seg ut av TV 2 etter mye støy og harde taklinger med Trond Giske. Hvis noen vil kjøpe Telenors eierandel i Amedia, kan det være Baksaas er så sugen på et salg at han vil slå til selv om prisen ligger noe under det han strengt tatt mener den burde vært.

Jon Fredrik Baksaas har fått mye kritikk fra finanshold for satsingen i Asia. Det holdt på å gå galt i India. Da vrimlet det av «hva var det vi sa»-uttalelser i finanspressen. Baksaas var imidlertid ikke rede til å trekke seg ut som en taper. Han ville vinne, og økte sine investeringer for å få beholde de fleste av de lisensene de hadde fått men som Indias høyesterett mente var skaffet til veie på ulovlig vis. Telenor ble renvasket og har opprettholdt tilliten hos myndigheten. Telenor fastholder at investeringen i India vil bli god butikk, selv om det ble dyrere enn planlagt.

Kunderelasjonen

Det handler ikke lenger om å ringe, sende SMS og ta bilder. Mobilen er blitt en inngangsportal til en rekke tjenester via nett. Utgangspunktet for Telenor er at de eier kunderelasjonen. Da kan man enten invitere inn ulike tilbydere og sikre seg fortjeneste ved at en leverer tilgang til kunden, eller man kan etablere tjenesten selv. Dersom det er enkelt og lite risikofylt å levere innholdstjenester via mobilen, kan det være lønnsomt å gjøre det selv. Norwegian har for eksempel lykkes godt med å etablere egen bank framfor å velge en bank som samarbeidspartner.

I flere av landene i Asia er det mangel på kapital og miljøer som vil satse. Telenor vil ikke sitte og vente. For å få skikkelig sving på mobilsatsingen i Asia, har Telenor gått i gang med bank- og forsikringsvirksomhet. Herfra er ikke veien lang til nettbutikker. Utgangspunktet for Telenor er at de vil sikre omsetning via mobilen.

Har man sagt A, så må det også sies B. Smarttelefonene er for dyre for fattige asiater. Derfor vil Telenor sørge for at de kan tilby smarttelefoner til under 50 dollar. Om så er, skal Telenor lage de selv. Men det blir nok til at de kjøper innmaten hos en asiatisk mobilprodusent. Det blir som dagligvarekjedene i Norge som tilbyr sine egne merkevarer. I Bangladesh kan de som har råd til det kjøpe de billigste smarttelefonene fra Samsung eller hvem det skulle være. De er ikke billige nok, mener Telenor. De vil tilby sine kunder en billig Telenor-smarttelefon.

Baksaas har ikke brydd seg om finansanalytikernes bekymringer og pessimisme. Han jager langsiktige mål. Han venter nok på den dagen han kan si til korpset av kritiske finansanalytikere: Hva var det jeg sa?