Annonse

Nygård og Mork i e-bakleksa

Aschehougs Mads Nygaard og Gyldendals Geir Mork er de mektigste i norsk bokbransje. Hvis lederne for de to storforlagene er enige, blir det gjerne slik. De to er både samarbeidspartnere og harde konkurrenter. Det er en regulert konkurranse vi her snakker om. De er opptatt av å gå i takt og ikke gi etter for lysten til å skaffe seg konkurransefordeler ved uventede utspill som kan true maktbalansen dem imellom og den ledende posisjon de har i bransjen.

Etter at Cappelen og Damm fusjonerte, er Cappelen Damm blitt så store og mektige at de kan ta opp kampen med de to forlagene som har dominert norsk bokbransje i flere tiår. Denne uken ble det klart at sjefen i Cappelen Damm, Tom Harald Jenssen, akter å la Mads Nygaard og Geir Mork havne i bakleksa når det gjelder e-bøker. Den norske e-bokhandleren digitalbok.no er nå oppe og står. De har rykket inn en helsides annonse i Aftenposten i dag.

Døve ører

Fram til onsdag i denne uken har det vært Aschehoug og Gyldendal som har frontet bokbransjens strategi knyttet til e-bøker. Mads Nygaard har sagt at det ikke blir noen storstilt satsing på e-bøker før politikere dropper momsen på elektroniske bokutgivelser. Han har sagt det flere ganger, men han taler for døve politikerører.

Fredrik Nissen i Gyldendal har fremstått som bransjens regnemester. Han har forsøkt å få oss til å forstå at på grunn av moms og provisjoner til bokhandlere og høyere royalty til forfattere, vil e-bøker i Norge koste omtrent like mye som papirbøker.

Denne uken gjorde Tom Harald Jenssen Nissens regnestykkene til skamme. Cappelen Damms nye e-bøker som koster 369 kroner i papirutgave, skal koste 249 kroner inkludert moms på digitalbok.no. Det har fått Nissen til å stille spørsmål med om Jenssen kan regne. Det bedyrer Jenssen i Dagens Næringsliv i dag at han kan. Cappelen Damm legger seg imidlertid på 20 prosent forhandlerrabatt, ikke 30 prosent som bransjen vil forsøke seg på. Vanlig forhandlerrabatt for papirbøker ligger på rundt 45 prosent.

50.000 innlogginger

Interessen for norske e-bøker er så stor at serveren knelte da Cappelen Damm onsdag lanserte sin e-boksatsing.

– 50.000 prøvde å logge seg inn på digitalbok.no samtidig. Det var langt flere enn vi hadde regnet med, og viser at tiden for å lansere e-bøker i Norge er overmoden, sier informasjonssjef Ingunn Lindborg i Cappelen Damm til NTB.

Det vil ta flere måneder før resten av bokbransjens planlagte fellessatsing på e-bøker gjennom Bokdatabasen blir lansert. Det skal mye til før det er Nissens regnestykker de nå vil basere seg på.

Cappelen Damm og digitalbok.no vil være først ute for å ta markedsandeler. Det viser seg at den som er først ute i den digitale verden med et tilbud som kundene er fornøyd med, får et forsprang på konkurrentene.

Cappelen Damm har på egen hånd definert konkurransevilkårene for norske e-bøker. Det irriterer nok Aschehoug og Gyldendal betydelig. De har vært forsiktige med å kritisere Tom Harald Jenssen for ikke å gå i takt. Det ville de ha tapt på. Er det noe politikerne mener bokbransjen gjør nok av, så er det å gå i takt.

Kulturminister Anniken Huitfeldt har fått mye juling fra bransjen for ikke å ha tatt en åpen klamp med finansminister Sigbjørn Johnsen som tidlig sa at han ikke aktet å droppe moms på digitale produkter. Både kulturministeren og andre politikere har avvist at momsen måtte droppes for at e-bøker skulle koste mindre enn papirbøkener. Nå viser Cappelen Damm at de hadde rett.

Alene på banen

Tom Harald Jenssen har også fått med seg forfatterne på å smelle til med e-bøker før hele bransjen er klar. De har inngått en egen avtale med sine egne forfattere om en høyere royalty på e-bøker siden prisen her er lavere enn for papirbøker. Også her kan nok Cappelen Damm bidrag til å sette en standard i bransjen.

Nå er Cappelen Damm alene om å løpe på banen. De andre må raske på for at ikke forspranget skal bli for stort. Det er langt fra sikkert at Cappelen Damm klarer å beholde ledertrøya for e-bøker. Det er en lang distanse som skal løpes.

En lærdom kan Mads Nygaard trekke ut fra det som nå har skjedd. Når det skjer store endringer i et marked og konkurransen er hard, kan det bli skjebnesvangert å sette seg på tribunen og rope at en ikke går på banen før politikerne har endret spillereglene. Det er mange i business som er opptatt av å få endret rammebetingelser satt av politikerne. Det er farlig å innta en vente-strategi. Tom Harald Jenssen har valgt å handle, forholde seg til de rammebetingelser som gjelder og bli anklaget for å svekke kampen mot moms på e-bøker ved å vise at det er mulig å tilby e-bøker til en betydelig lavere pris enn papirbøker. Jenssen gjør det fordi han er blitt overbevist om at dette er mest lønnsomt for Cappelen Damm.

www.twitter.com/magnelero

 

Annonse
Annonse