Ledelse

Spillereglene er i stadig endring, og for å forberede virksomheten på fremtiden må man forstå disse endringene.

Spilleregler for fremtidens sjefer

Gamle tankemåter må legges bort, og erstattes med en frisk tilnærming. Denne må være basert på hvordan verden utvikler seg – ikke hvordan den var tidligere, hevder internasjonale ledelsesprofessorer.

Publisert Sist oppdatert

– Spillereglene for selskapenes virksomhet er i endring. Ledere som fortsetter etter de gamle reglene vil snart bli spilt ut over sidelinjen, skriver Thomas Malnight, professor i strategi og bedriftsledelse ved business-skolen IMD, Tracey Keys, leder for Strategy Dynamics Global SA og Kees van der Graaf, tidligere medlem av Unilevers ledelse, i et notat som DN.no har fått tilgang til.

Det handler om å kaste alle rammer og tenke utenfor boksen:

– Grensene mellom bransjer og selskaper og forskjellene på kolleger og konkurrenter er i ferd med å viskes ut. Rene forretningsforbindelser erstattes med kompliserte og sammenvevde økosystemer, forklarer trioen.

For å forberede virksomheten på fremtiden, må man forstå disse endringene i spillereglene. Ledere må ta hensyn til fem hovedområder:

  • Konkurrenter. Konkurransen er ikke lenger begrenset til andre selskaper som ser ut som, opptrer som og tenker som deg. Nå foregår kampen på tvers av bransjene.
  • Tilvekstmarkeder. Kampen om geografiske markeder med høy tilvekst skjer ikke bare mellom selskaper. Det er også en strid mellom ulike tankemåter, med bakgrunn i forskjellige forretningsmodeller og økonomiske systemer.
  • Forbrukere. Selskapene snakker om å eie forbrukerne, men i mellomtiden er det forbrukerne selv som tilegner seg makt, innflytelse og valgfrihet.
  • Samfunn. Samfunnets forventninger til selskapene er i endring. Selskapene må bidra positivt til samfunnet hvis de vil ha "tillatelse" til å drive virksomhet.
  • Kompetanse. Kompetente medarbeidere ønsker mer enn en lønningspose og det å lyde ordre i 40 år. Det er engasjement som teller. For å engasjere seg, ønsker de ansatte et arbeid med mening i organisasjoner som bryr seg om mer enn penger.
Powered by Labrador CMS