Bård Eker og den nye modellen av Koengsegg.

Mannen uten magemål

Publisert: 29. mai 2009 kl 11.09
Oppdatert: 3. juni 2009 kl 13.42

Industridesigneren og Fredrikstad-mannen Bård Eker har lagt inn bud på Saab, men ikke nok med det, han har ifølge den svenske avisen Dagens Industri klart å overbevise General Motors om at han makter å finansiere kjøpet.

Bård Eker røpet sin lyst på Saab hos vår søsterpublikasjon Ukeavisen Ledelse i april da han gikk politikernes tomprat i møte. SVs landsmøte hadde nettopp gått inn for en besinforbud i 2012. "Det er jo suverent. Men hvordan i all verden har de tenkt å gjennomføre det?" sa Eker. Han spurte hvem som skulle bygge alle bilene som per i dag ikke finnes. Og han spurte om det skal etableres en ny bilfabrikk i Norge for dette formålet.

Selv har Eker ingen tro på at de store bilfabrikantene plutselig vil legge om hele profilen når de ikke har gjort det før. Han er seg bevisst at det ikke var de samme som produserte damplokomotivet som fant opp de elektriske togene.

Saab og Volvo

I intervjuet i Ukeavisen Ledelse spurte han om SV i det hele tatt har tenkt på at hele infrastrukturen må bygges om, med el-stasjoner, el-nett osv. Ut fra dette utsagnet forstår vi at han selv har tenkt på det, for når han byr på Saab, har han helt sikkert el-biler i tankene.

For nettopp i kritikken på SV sa han a en mulighet kan være å kjøpe opp Saab og Volvo, eller begge, og legge om teknologien der, hvis regjeringen absolutt vil være i front når det gjelder å innføre bensinforbud.

Og så var det dette med magemålet som mangler. Arkitekten, ingeniøren og industridesigneren Bård Eker klarte å bli leverandør av design til blant annet den japanske kjempebedriften Toshiba. Den oppgaven fikk han ikke ved å lese seg opp på japansk kultur og følge alle rådene om kutyme der, eller ved å lete seg fram til det rette nivået nede i organisasjonen. Nei da, han tok like godt kontakt med toppen. Og hans kommentarer til bøker om kutyme i andre land er "Bullshit".

Saken fortsetter under annonsen

Mannen som vil ha Saab, fikk sitt første løft som industrimann da han utviklet projektorer med suksess. Senere overtok han konkursboet Hydrolift, og gjorde båtfabrikanten om til produsent av noen av de råeste båtene som raser rundt i skjærgården. I dag er han mest kjent som mannen som utvikler og selger sportsbilen Koenigsegg.

Finalen om Saab

Finalen om Saab skal stå mellom den amerikanske milliardæren Ira Rennert og Koenigsegg, som Bård Eker eier 49 prosent av.

Før Eker får testet magemålet sitt, må han få anledning til å sette tenne i Saab. I skrivende stund ser det ut til at den amerikanske staten overtar GM, som nylig ble suspendert på børsen. Da kan hele Saab-salget bli endret.

Men Bård Eker skal ha honnør for friske og store tanker.