Annonse

Avviser kritikken

- Hvorfor driver du og Tim Christensen med The Body Shop?
- Fordi det er et fascinerende konsept! For meg er det viktig å arbeide for mer enn bare lønn, å kunne gjøre noe meningsfylt for andre mennesker. Det frivillige arbeidet vårt er et utmerket eksempel på at man får en slik mulighet.
Vanvik forteller at alle på hovedkontoret til The Body Shop på Eiksmarka gjør frivillig arbeid i arbeidstiden. De fleste er nå verger for mindreårige asylsøkere gjennom en avtale med UDI.

- Hva innebærer det?
- Vi skal være voksenpersoner som tar vare på dem, passer på at de behandles skikkelig og får pauser under det innledende intervjuet.

- Dere stiller opp hver gang de trenger dere?
- Vanligvis blir det med dette ene intervjuet. UDIs system er slik at de oftest blir flyttet til et asylmottak etter intervjuet.

- Dere er kjent for den frivillige innsatsen deres. Samtidig viser noen av de organisasjonene vi har kontaktet, som Røde Kors, at dere ikke har gjort noe inntrykk. Og butikkansatte vi har snakket med sier at de ikke har tid til å drive frivillig arbeid i arbeidstiden.
- Det høres veldig rart ut. Vi har et veldig godt samarbeid med Bellona siden 1995, blant annet samlet vi inn 12.000 underskrifter i forbindelse med situasjonen i Arktis og 10.000 i den første Nikitin-saken. Når det gjelder Røde Kors, har det ikke blitt så mye. Vi har i år tatt ekstra godt tak i egne butikker for å sikre at de har faste prosjekter, bl.a. i samarbeid med Kirkens Bymisjon og Bredtveit kvinnefengsel. Vi tilbyr bl.a. sminkelegging og hudpleie, som er veldig populært.

- Dere satser på å vokse i Norge. Hvordan?
- Det er flere byer vi ikke finnes i. Her prøver vi å finne egnede lokaler. Jeg tror dessuten at det er en ny trend i verden som går i vår favør. Det er in med asiatisk og indisk kultur, som Ayurveda, aromaterapi og naturlige oljer. Vi mener å se at det er en gryende etisk trend i Norge, og det passer vårt konsept.

- Hvordan går driften?
- Vi har tjent penger i alle år. De fleste franchisetakerne tjener også meget bra. Vi har bare hatt et par konkurser.

- Flere av franchisetakerne vi har snakket med sier at kontrakten er knallhard og at det er svært vanskelig å tjene penger. De må blant annet bruke mange penger på markedsføringskampanjer. Stemmer det?
- Nei. Kontrakten for en verdensomspennende kjede må være streng i formen. Men i og med at vi ikke har noen form for annonsering, må vi legge en del penger i vindusplakater og markedsføringsmateriell, vel tre prosent av omsetningen. Det er måten vi kan markedsføre oss på. Vi forsøker så godt vi kan å holde disse utgiftene nede.

- Mange butikkmedarbeidere slutter, hvorfor?
- Det er mye ungdom og studenter som vil ha deltid og som bare vil være her en kort periode. Slik er bransjen og det har vi godtatt. Det positive er at mange bruker The Body Shop for å bygge opp sin egen karriere.

- Det er knapt noen fagorganiserte her. Hvorfor ikke?
- Det kan jeg egentlig ikke svare på. Vi har ikke gjort noe aktivt for at de verken skal eller ikke skal organisere seg.

- Dere tilbyr lønninger som ligger helt nederst på tariffen innen handel. I andre butikker får de lokale tillegg dere ikke har. Det hadde kanskje hjulpet å sette opp lønnen for å holde på folk? En undersøkelse dere har gjort viser at over 80 prosent er misfornøyd med lønna.
- Vi har ikke sett at bedre betaling har gitt mer stabil arbeidskraft. De stabile er opptatt av formålet vårt, og vet at vi alltid ser etter talenter som kan bli make-up-artister, pressekontakter eller butikksjefer. Vi har en jevn strøm av søkere som ønsker å arbeide i våre butikker.

- Mange tidligere ansatte beskriver arbeidsmiljøet som svært dårlig, preget av frykt for ledelsen. Kommentar?
- Det gjør meg veldig trist hvis du har hørt noe slikt, og jeg kjenner meg absolutt ikke igjen i den beskrivelsen. En klimaundersøkelse vi har gjort viser at folk stort sett er fornøyd. Men jeg tror ikke du finner en bedrift i verden hvor alle tidligere ansatte snakker positivt om bedriften? Jeg mener vi alltid er åpne for innspill.

- Ved en anledning fant en ansatt et videokamera montert på bakrommet. Visste dere ikke at det var ulovlig?
- Denne saken kjenner jeg ikke godt nok til å kunne svare på. Men det var i en periode med langt over normalt kundesvinn, og det ble ikke brukt i arbeidstiden.

- En tidligere franchisetaker ble regelrett truet av ledelsen i Body Shop. Body Shops advokat beklaget da også at det hadde skjedd under en rettssak en ansatt anla mot dere. Dette stemmer vel ikke med den fine formålsparagrafen?
- Det har jeg ingen kommentar til. Hvorfor fortalte du meg ikke før intervjuet at du ville ta opp disse sakene? Da kunne jeg sjekket dem opp og gitt deg et skikkelig svar! Men det var slik at advokaten forsvarte vår franchisetaker i Kristiansand, og representerte dermed ikke oss. Det kom frem at hun følte seg presset i forberedelsene til rettsmøtet, noe advokaten beklaget.

- Da får vi legge til at advokaten som representerte henne var Body Shops egen advokat, Lars Kristiansen. Han mistet imidlertid advokatbevillingen noe senere og dere fikk en ny; Dag Drevvatne. Sistnevnte ble nylig dømt i en omfattende konkurssak. Hvorfor omgir Body Shop seg med så spesielle advokater?
- Dette var da veldig til uthenging av navngitte personer! Den ene av disse har vi ikke hatt kontakt med på fire år, og den andre har sin ankesak gående. Jeg kan ikke forstå at du mener at disse forholdene reflekterer på The Body Shop som en etisk bedrift. Jeg håper du av hensyn til disse navngitte utelater denne delen av intervjuet

Annonse
Annonse