Coop Norge har kuttet 356 mill.

Publisert: 15. september 2003 kl 13.42
Oppdatert: 30. januar 2008 kl 16.00

246 millioner ble kuttet i 2002. Reklamebransjen har merket reduksjonene best. Coop brukte 102 millioner mindre på reklame i fjor enn året før. Konsulenttjenester ble redusert med 86 millioner, mens økt bruk av video- og telefonkonferanser sørget for at reisebudsjettet ble redusert med 15 millioner. De tiltakene som ble satt i gang i fjor, har slanket kostnadene med ytterligere 100 millioner i år. Coop Norge er eiet av Coop Norden, og flere fordeler skal trekkes ut av den skandinaviske organiseringen. Innkjøpene blir i større grad konsentrert i København, og IT-driften blir sentralisert på skandinavisk nivå.

ANNERLEDES

Coop er ikke som andre butikkjeder. Systemet er eiet av medlemmene. Hvem som helst kan bli medlem. Det er bare å melde seg inn. Første uken i september møtte Coop opp på den internasjonale samvirkekongressen på Plaza Hotel i Oslo for å få bekreftet annerledesheten sin. 750 delegater fra over 60 land benket seg sammen for å føle tilhørighet i det å være et samvirke. Kinesere, amerikanere og nordmenn, alt fra landbruk til helse, industri og boligkooperativer var der. Forbrukersamvirkene (butikkene) hadde en spesialsesjon om hvordan de skulle møte trusselen fra de glupske, internasjonale handelskjedene som brer seg fra land til land, som ICA, og snart, tyske Lidl i Norge.

FRIERI TIL FINLAND

I Norge har først svar på trusselen fra konkurrentene til forbrukersamvirkene vært å samle seg til Coop Norden, som igjen driver Coop Norge, Coop Danmark og Coop Sverige. Canadiske Tom Webb fra Global Co-operative Inc. sier at samvirkenes styrke er at de tilbyr bunnlinjer som inneholder mer enn et overskudd (evt. underskudd). Bunnlinjen avspeiler også samvirkeverdier, som sosialt ansvar og tilfredsstillelse av medlemmenes behov. Det skandinavisk Coops neste svar på inntoget til Lidl og Rimi-Hagens internasjonale venner vil være å få det finske forbrukersamvirket inn i Coop Norden.

- Det skal vi klare i løpet av to - tre år, sier Nils-Edvard Olsen til Økonomisk Rapport. Han er styreleder i Coop NKL, som forvalter de norske eierinteressene i Coop Norden. Olsen sitter også i styret til Coop Norden.

En finsk tilslutning vil gi ytterligere markedsmakt og mulighet til stordriftsfordeler på kostnadssiden. De tre finske forbrukersamvirkene har allerede et innkjøpssamarbeid med Coop Norden.

Saken fortsetter under annonsen

SAMVIRKEFORDELER

Olsen mener bestemt at fine ord om sosialt ansvar er mer enn honnørord. Han viser til undersøkelser som fastslår at Coop har befestet sin posisjon overfor sine kunder som en leverandør som tilfredstiller deres behov for varetrygghet og at varene er produsert på en sosial og etisk akseptabel måte.

- Dette vil bli enda viktigere i fremtiden, sier Olsen.

Han opplyser at Coop er i ferd med å arbeide frem nye måter å sikre medlemmene innflytelse over virksomheten på. Dette er en jobb som i stor grad gjøres i de lokale samvirkelag. I tillegg er Coop i ferd med å jobbe frem nye medlemsfordeler. I dag kan du få billigere bensin, telekommunikasjon og hotellovernattinger gjennom matvarebutikken din, hvis du er medlem. Snart kan du kanskje trimme billigere og få rabatt på ande fritidssysler hvis du er en del av samvirket.

Men Coops gedigne kostnadskutt er det viktigste konkurransetiltaket som hittil er gjort, ifølge Olsen.