Annonse

Drømmen brast

Ambisjonene var høye for Ideer, som Nordskar lanserte med et førsteopplag på 18.000. Redaksjon besto av ham selv og to andre.

Nordskar visste hva suksess var. Han var mannen bak reklamebryåene Nordskar & Thorkildsen (senere Leo Burnett), kåret til Norges beste reklamebyrå en rekke ganger, og New Media Science (senere Cell Network, i dag Bouvet, red.anm.). Han var også sterkt delaktig i etableringen av reklamebyrået Virtual Garden. Nå skulle han oppleve det motsatte av suksess. Ideer gikk inn etter tre utgaver.

Selv er han fremdeles fornøyd med hver eneste utgivelse, og overrasket over at markedet ikke reagerte mer positivt.

- Jeg valgte å gå inn i dette på min måte. I ettertid er det lett å se at jeg burde ha vært en del av noe større. Og timingen kunne selvsagt vært bedre, sier han.

Ikke mislykket.

Tvilen kom til Nordskar med raske skritt i sommer. Spilte han et for høyt spill ved å velge uavhengighet fremfor trygghet med kapital i ryggen?

Han valgte å ta en rask beslutning. Følelsene lot han ligge, hevder han.

- Det var trist, dumt og kjedelig. Men jeg tar det ikke som et personlig nederlag at jeg ikke klarte det.

Nordskar tok beslutningen om å legge ned magasinet i juli, da annonsemarkedet nærmest tørket ut fullstendig.

- Jeg valgte å erkjenne at dette ikke kunne drives videre uten store tap. Derfor er jeg pragmatisk i forhold til beslutningen. Jeg føler ikke at det jeg har gjort har vært mislykket, sier han.

Han innrømmer at han er skuffet. Planen var jo å etablere et blad han mente at Norge hadde bruk for. Et blad med viktig stoff om kommunikasjon, som er viktig for innovasjonsevnen til landets bedrifter.

Annerledes oppstart.

Nordskar hadde satt av flere millioner kroner for å få magasinet etablert i markedet. Han valgte derimot ikke å lukke øynene og la det stå til, slik han mener mange gründere gjør i dag.

- Jeg regnet med å måtte bidra med fire-fem millioner kroner, men valgte å stoppe halvveis. Jeg manglet tro på markedet, og så ingen grunn til å satse på en ufornuftig måte, sier han.

Oppstarten av Ideer var en helt annen historie enn etableringen av reklamebyråer.

- Denne gangen handlet det om å markedsføre et fysisk produkt som skulle i butikkhyllene. Dette krevde planlegging, og fokusering på detaljer var avgjørende. På grunn av dette arbeidet oppsto ingen amatørmessige svikter. Jeg tror årsaken til at jeg ikke er misfornøyd med en eneste side av det vi produserte ligger i detaljarbeidet, sier han.

Nordskar er fornøyd med at han klarte å utvikle og produsere et magasin som ble akkurat så godt som han hadde satt seg som mål.

Overrasket.

Manglende interesse fra norske mediebyråer kom overraskende på ham. Mediebyråene er viktige for et blads økonomi fordi de plasserer annonser på vegne av store annonsører. Nordskar mener at byråene burde vært langt mer nysgjerrige på et magasin som satset friskt i dette segmentet. Ingen tok kontakt til tross for godt salg hos Narvesen og god annonsørpågang i begynnelsen.

- Mediebransjen er preget av modeller og matematiske beregninger. Med en gang det blir snakk om å kombinere faktiske tall med følelser, velger byråene å unngå problemet. Jeg er overbevist om at dette har røtter i en gammel konflikt mellom reklamebransjen og mediebyråer, sier han.

Har lært mye.

Uten å ha et styre og investorer pustende i nakken, behøvde han ikke ta hensyn til andres meninger og har sluppet mange kompromisser. Lav bemanning fremmet ansvar og eierskap til magasinet. Men prisen ble høy. Nils Petter Nordskar har lært mye om mediebransjen på kort tid. Han har dessuten fått erfare at det trengs muskler, både på personalsiden og finansielt, for å lykkes.

Han forteller at en venn ga ham som råd at han burde føle seg trygg på investorenes vegne dersom han valgte å invitere dem inn i selskapet.

- Jeg visste at sjansene for å mislykkes var store. Siden investorene ofte er folk jeg kjenner godt, valgte jeg ikke å utsette dem for så stor risiko. En god beslutning synes jeg, men det hadde gjort det mulig å leve lenger. Uten at jeg endrer synet på at dette trolig ikke ville gått, uansett. Jeg kunne valgt å være ekstremt tydelig på risikofaren og likevel kanskje fått med noen, men det var også andre grunner til å la være.

Milliontap.

Ideer lander på ca. en drøy million kroner i minus.

- Når du tar i betraktning at det inkludert i dette også har vært utviklet designmaler, salgssystemer og en del annen infrastruktur, så er det ikke ille. Annonseinntekter har det jo faktisk vært. Selv om annonseprisene har vært lave, har det tross alt vært godt over en halv million inn den veien, sier han.

Annonseinntektene måtte bladet kjempe hardt for. Nordskar skjønner egentlig ikke hvordan bladets eneste annonseselger har kunnet tåle så mye motstand. Han mener at finanskrisen, kombinert med at Ideer er en ny og ukjent kanal, er forklaringen på at bladet ikke fikk nok annonseinntekter.

Gründeren mener at bedriften ville trengt mer enn fem friske millioner for å overleve, og han er ikke sikker på om dette markedet vil komme tilbake allerede ved årsskiftet. Flere av de han betrakter som de mest erfarne og innsiktsfulle medierådgiverne sier at det kommer til å ta tid.

Å kutte kostnader var ikke noe realistisk alternativ med tre ansatte og ekstrem kostnadsvennlig trykking i Estland. Design og originalproduksjon ble imidlertid prioritert.

- Godt innhold og god innpakning var minstekravet for meg, sier Nordskar.

Andre typer inntekter.

Næringslivsmagasiner bør ikke basere seg på annonseinntekter og inntekter fra løssalg og abonnement alene, ifølge Nordskar. Han mener det må andre inntekter til, men ønsker ikke å avsløre disse.

- I mitt tilfelle kunne jeg kjørt en mer eksklusiv linje med lavere opplag og lavere frekvens, men da måtte jeg også organisert selskapet annerledes, sier han.

Han utelukker imidlertid ikke comeback i mediebransjen om et par år.


Annonse
Annonse