Næringsliv

Elkjøp beholdt 80 millioner kroner i miljøgebyr

Elretur mener Elkjøp lurte kundene da de tok 80 millioner kroner for mye i miljøgebyr gjennom halvannet år. – Dekket opp for de psykologiske prisene, svarer elektrokjeden.

Publisert Sist oppdatert

Mellom oktober 2005 og mars 2007 tok Elkjøp et miljøgebyr som var vesentlig høyere enn de reelle kostnadene for innhenting, destruksjon og resirkulering av produkter, ifølge Dagens Næringsliv.

– Både etisk og moralsk er dette knusende. En stor aktør kan ikke gjøre slikt, sier administrerende direktør Stig Ervik i Elretur, som mener at Elkjøp ikke gjør noe ulovlig, men villeder forbrukerne.

Elkjøp og returselskapet Elretur møtes i disse dager i Oslo tingrett i en sak der elektrokjeden krever å få tilbakebetalt et forskudd på til sammen 40 millioner kroner etter å ha gått over til en annen returordning.

Elretur har svart med å anklage Elkjøp og datterselskapet Lefdal for å ha overfakturert én million kunder for til sammen 80 millioner kroner i miljøgebyr, mens de andre aktørene i ordningen reduserte miljøgebyrene med 25 prosent.

Elkjøp betegner utspillet som et svertegrep i den pågående rettssaken. De vedkjenner å ha beholdt de gamle gebyrene i perioden, men forklarer praksisen med knallhard konkurranse der aktørene ble tvunget til å holde «psykologiske priser».

– Vi beriket oss ikke. Marginene våre er ikke påvirket i perioden. Vi beholdt gebyrene for å dekke opp for det opparbeidede tapet forhandlerne hadde på grunn av de psykologiske prisene, sier miljødirektør Helge Aamotsbakken i Elkjøp Nordic. (©NTB)

Powered by Labrador CMS