Næringsliv

En del av ­livsbalansen

Du lukker opp døren og tar første steg inn i rommet. Pupillene dine reagerer på alt det hvite. Tak, vegger, hyller snøballformede stoler, bord, resepsjonsskranke er alt hvitt. Du ser inn i Anita Skog (40) og medgründer Randi Karstensens drøm. En stund så det svart ut.

Publisert Sist oppdatert

Drømmen ligger midt i Bodø sentrum, ved siden av Glasshuset.

Bodøværinger flest har hørt om helse- og livsstilssenteret som kaller seg Balansen, og stadig flere stikker hodet inn for å skue inn i et uvanlig treningssenter.

En periode var drømmen et mareritt for Anita Skog. Hun startet stedet for halvannet år siden. Pengene rullet ut.

- Jeg tok meg faen på at det her skulle vi klare. Det er i motbakke det går oppover, og tro kan flytte fjell, tenkte jeg, og klarte å mobilisere den ekstra energien jeg alltid får under motgang, sier hun.

Hun hadde vært innom bransjen før, men det var bankdame hun var, og hadde vært, i fem år før hun etablerte Balansen. Problemet var at legen sa at hun ikke kom til å bli gammel i bankjobben. Hun hadde ikke helse til det. Anita Skog har Sjøgren syndrom, en bindevevssykdom som gir en rekke plager, og hun trengte en jobb med mer variasjon.

Hovedgrepet

Kombinasjon av trening og avslappende velvære er helt nødvendig for Anita Skogs kropp; hun mente det var bra for stressede bodøværinger også, og startet sammen med sin medgrunder Randi Karstensen, som ikke lenger er ansatt i bedriften, en rundtur til investorer basert på en forretningsplan og et budsjett som de hadde brukt over ett år på å utvikle.

Det ble napp til slutt hos tre investorer, og en omkalfatring av trebarnsmorens hverdag.

Hovedgrepet deres var måten de fant en nisje i markedet på. Hun tenkte seg fram til at personer over 30 år, og med barn, har andre krav enn yngre personer, og så har de knapphet på tid. Følgelig er de nøye på hva de bruker tiden sin til.

Dermed ble målgruppen personer (over 30) som ønsker å bruke mer enn gjennomsnittet på trening og velvære, med stor vekt på velvære.

Derfor får du mer enn trening. På velværeavdelingen kan du få massasje og hudpleie, eller finne ro i massasjebad og badstuer. Helseteamet tilbyr fysioterapi, kostholdsveiledning og coaching, i tillegg til instruktører og personlige trenere. Du får kjøpt produkter du ikke finner over alt, som den tyske farsotten av en leskedrikk, Bionade, biologisk med naturlige søtningsstoffer, og Mithci-kolleksjonen i treningstøy.

Design

En gjennomført design på interiør og utforming av lokalene er en viktig del av tilbudet. Når du trår inn gjennom døra skal du fornemme en rolig og avslappende atmosfære og en god sosial sone i hygieniske lokaler. Bak disken i resepsjonen ruller bølgene fra en kjent og kjær strand, Mjelle, mot deg på et gedigent bilde fra et av de mest populære utfartsmålet i Bodø.

Treningsapparatene støyer mindre enn de treningsapparatene du svetter over andre steder. Her skal det ikke signaliseres sportstrening, men velvære. Men også noe effektivitet. Når veilederen har gitt deg treningsprogrammet ditt, får du en elektronisk nøkkel der alt du gjør av trening registreres. Skorter det på motivasjonen, kan du få en coach til å motivere deg. Ikke forveksle coachen med instruktørene. De siste tar seg av fysikken, den først av de indre drivkreftene.

Høres det slitsomt ut, kan du slappe av med et glass vin. Dette er nemlig et treningssenter med skjenkerett.

Pengegaloppen

Målet for 2009 er en omsetning på 7,5 millioner og et driftsunderskudd på 2 millioner. Fra mars 2010 skal driften gå i balansen, og derfra skal hver eneste måned gi overskudd, kanskje med unntak av de vanskelige juni- og julimånedene, som folk helst vil tilbringe ute når de har fri.

Det så ikke bra ut i sommer, men så kom høsten.

- Vi fikk en fantastisk oppsving. Helt sinnssykt! Nei, ikke skriv det, skriv «helt utrolig». Vi tok noen grep i april, og høstkampanjen har gitt gode resultater. Vi hadde åpen uke med mye større besøk enn vi turte tro på forhånd. Folk må høre om ting, tenke på det, og så kommer de. Dette er andre høsten vår, og nå kommer kundene. Vi Vet at produktet holder mål, og nå sprer ryktet seg fra munn til munn.

Nervene til Anita Skog og hennes åtte ansatte er roligere nå enn for noen måneder siden. Til tross for underskuddet, kommer omsetningen opp i syv millioner i år. Bedriften har passert 660 medlemmer. Komfortsonen er mellom 800 og 1200. Det første tallet er nedre grense for en glad bankkonto, det øvre tallet er smertegrensen for når det begynner å bli for mange mennesker i lokalene, så det er øvre grense.

Anita Skog tror de er gjennom krisen, og forklarer prestasjonen slik:

- Vi klarte å være trofast på konseptet, og falt ikke for fristelsen til å prise for lavt. Det gjelder å ha ryggrad og is i magen.

Balansen har også drop-in-kunder, og gjennomfører nå kampanjer mot større bedrifter i Bodø-regionen og hoteller som mangler egne velværeavdelinger. De anvender dessuten lokalene til arrangementer, som små eventer, gjerne der helse og trim er en del av temaet, og hvor Balansen kan bidra på arrangementet.

Drivkraften

Balansens visjon har vært å tilby kundene den enkleste veien til bedre helse og økt livskvalitet.

- Jeg vet det høres ut som en klisjé, men det er sant at min viktigste drivkraft er å se at folk får en bedre helse og dermed et bedre liv. Og det er like viktig å hente seg inn ved å slappe av som å trimme. Derfor har vi en velværeavdeling, lavt støynivå og ingen trengsel. Folk får det bedre av å bli hørt og sett og tatt på alvor. Penger er ikke drivkraften min, sier Skog.

Men det er ikke bare andres velvære som er drivkraften, en liten egotrip er det også.

- Når kroppen din er annerledes enn hodet dit vil den skal være, da vil du gjøre noe med det, og vise for deg selv at du får til ting. Jeg har et veldig behov for å prestere og vise resultater. Og det er en tilfredsstillelse at helsa tillater meg å jobbe. Det å ha mann og tre barn, er ikke tilstrekkelig. Det finnes så mange muligheter, og man må evne til å tenke annerledes når verden blir annerledes enn mann hadde tenkt, man må se om det finnes andre måter å angripe utfordringer på.

Den verste opplevelsen

Men Anita Skog tenker ikke alene når hun utvikler bedriften. Det er heller ikke ektemannen som er nærmeste rådgiver.

- Jeg bruker nettverket mitt, det vil si styret og medarbeiderne. Med dem lufter jeg alle utfordringer for å finne gode løsninger. Alene klarer man ikke alltid så mye. Jobber man i lag, kommer flere med innspill. Jeg tror ikke jeg klarer å finne de gode løsningene alene, sier hun.

Likevel mener hun at det har vært nødvendig å ha medinvestorene med, og ikke mot seg, slik hun hører mange gründere sliter med. Alle tre investorene sitter i styret og er oppriktig interesserte i driften.

- De forstår hva vi driver med, og utgjør et operativt styre. Det gir meg en veldig trygghet, sier hun.

Powered by Labrador CMS