Næringsliv

Gallupbyråene i allianse med Frivillighets-Norge

Folk gidder knapt å delta i spørreundersøkelser lenger. Det kan bli en gullgruve for det frivillige Norge.

Publisert Sist oppdatert

Å skaffe nok folk til å svare på floraen av spørreundersøkelser, har blitt en hodepine for gallupbyråene. Stadig flere aktører ønsker å få utført slike undersøkelser, men folk flest har gått lei av å svare.

– Svarprosenten har falt jevnt og trutt de siste tjue årene, og vi i bransjen må selv ta på oss skylden. Vi har vært for dårlig til å lage fornuftige og korte undersøkelser, og vi ser at mange nå setter oss i samme bås som telefonselgere, sier Erling J.B. Eriksen, administrerende direktør i Norstat Norge. Byårene jobber kontinuerlig med ulike måter å rekruttere folk på. I Norstat mener de nå at de har funnet den perfekte oppskriften: Å gå i allianse med Frivillighets-Norge.

For mens spørrebyråene har et umettelig behov for folks meninger, har idrettslag, skolekorps og humanitære organisasjoner det samme for inntekter til sin gode sak. Norstat markedsfører også ordningen som en måte foreldre kan slippe unna dugnaden på med bedre samvittighet.

Den nye dugnaden

– Vi er på evig jakt etter inntektskilder, fastslår Esben Hansen, leder av bandyavdelingen i Høvik Idrettsforening.

Med 250 spillere fra åtte år og oppover er utgiftene store til drift av kunstisbanen, som krever mye strøm.

Klubbens tradisjonelle inntekter fra loppemarkeder, vaffelsalg, salg av kalendere og plukking av søppel for kommunen, har den siste tiden blitt supplert med penger fra mange av foreldrenes deltakelse i diverse spørreundersøkelser.

– Vi har vel rundt 100 foreldre som deltar i dette. Det gir oss rundt 10-15.000 kroner i året, og de lagene der foreldre bidrar mest, får også mest penger som en ekstra motivasjon, forteller Hansen.

En annen organisasjon som nå prøver ut konseptet, er Human-Etisk Forbund (HEF). For å skaffe penger til sitt internasjonale hjelpearbeid (HAMU) har HEF nylig oppfordret nærmere 5000 av sine mest aktive medlemmer til å delta i Norstats panel.

– Vi vil se an erfaringene, før vi eventuelt oppfordrer alle våre 78.000 medlemmer til å gjøre det samme, forteller Sara Mauland i HEF.

HEF startet opp i midten av januar. Så langt har rundt 170 personer sagt seg villige til å bli panelister, og de første tusenlappene har begynt å flagre inn på kontoen.

– Fire-fem av medlemmene reagerte negativt, og noen var bekymret for personvernet, men de fleste virker positive, sier hun.

Skeive utvalg

For hver undersøkelse et medlem gjennomfører, får organisasjonen han eller hun kommer fra 10 skattefrie kroner. Hvis flere enn 100 medlemmer svarer, får organisasjonen en bonus.

– Vi tror at mange som i dag ikke vil svare på undersøkelser, vil gjøre det hvis de samtidig får støtte klubber eller organisasjoner de er medlem av, sier Eriksen.

Han sier Norstat jobber bevisst med hvordan de skal bruke deltakerne fra organisasjonene slik at utvalgene blir representative.

– Vi mener telefonutvalgene faktisk blir mindre skeive ved å supplere dem med folk fra organisasjoner. For gjennom dem får vi tak i den andelen av befolkningen som sjelden eller aldri ellers svarer på undersøkelser. Ingen enkeltorganisasjoner vil bli rekruttert inn i et slikt omfang at vi risikerer skjevheter, sier han.

Førsteamanuensis Bendik Samuelsen ved institutt for markedsføring på BI er heller ikke spesielt bekymret for at rekruttering gjennom ideelle organisasjoner svekker troverdigheten til undersøkelsene.

– I dette utvalget vil du jo ikke få tak i dem som ikke er medlem av en organisasjon, og dem er det jo en del av. Men uansett hvordan byråene går fram for å rekruttere folk, vil man kunne finne lignende dilemmaer, sier Samuelsen, som heller mener denne måte å rekruttere på kan gi ny og nyttig informasjon om holdninger og atferd hos folk i ulike typer organisasjoner. (©NTB) (©NTB)

Powered by Labrador CMS