fly_lander.jpg

Hindrer fri konkurranse

Publisert: 18. juni 2010 kl 09.26
Oppdatert: 10. november 2021 kl 18.58

SAS har hatt sertifikatet fra en gang på 1950-tallet. Departementet er langt på vei innforstått med at de gjør forskjell på selskapene, skriver Finansavisen.

Departementet er, som det går fram av det overstående, enig i at konkurransevilkå rene i Skandinavia ennå ikke er like for alle flyselskapene”, heter det i avslaget Norwegian har fått.

Selskapet planlegger langruter til Nord-Amerika og Asia i løpet av dette året eller neste. Da vil forskjellen merkes, da de uten sertifikatet – et skandinavisk AOC – blir mer bundet til søknader og prosedyrer enn konkurrentene, skriver Finansavisen.

– Vi mener det skaper en betydelig konkurransemessig ulempe for Norwegian hvis vi fortsatt må ha en AOC i hvert land. Effekten er at vi må bruke langt mer tid på administrasjon, og sende en søknad hver gang vi vil endre på planene våre, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian.

Saken fortsetter under annonsen