Jens P.: Toppsjefene gjør jobben sin feil

Publisert: 14. november 2002 kl 14.11
Oppdatert: 30. januar 2008 kl 16.00

Heyerdahl d.y. brukte ifølge eget utsagn minst halvparten av arbeidsdagen på intern utvikling i Orkla da han var konsernsjef der. Han mener at dagens toppledere anvender for mye tid utenfor selskapets fire vegger.

Den omstridt næringslivsmannen har siden 70-tallet bygd opp Orkla fra å være en liten, lokal bedrift til å bli et konglomerat med forgreninger over hele kloden. Mye av det vi spiser, drikker og leser kommer fra Orkla, selv om det ikke bærer Orkla-navnet.

JAPPETID

Orklas tidligere så mektige konsernsjef mener at det er farlig å sette konsernsjefen for mye i fokus fordi det gjør ham kortsiktig. Han sier at én person ikke betyr så mye. Hvor inderlig Heyerdahl d.y. mener dette, fikk Burson-Marstellers sjef, Claus Sonberg, føle på kroppen på den årlige høstkonferansen til landets IR-ansvarlige, det vil si de personer i et selskap som har ansvaret for å holde kontakt med aksjonærene. Sonberg lever av å selge tjenester til bedrifter som vil profilere seg og bedriftsledelsen. Sonberg holdt et foredrag som understreket at konsernsjefen betyr omtrent alt når det gjelder en bedrifts renommé. Da klarte ikke Heyerdahl d.y. å holde seg lenger. Han avbrøt foredragsholderen med utbruddet:

- Jeg er uenig i alt du sier.

Heyerdahl d.y. skulle holde foredrag etter Sonberg om Orklas kultur.

- Det er ikke én stor sjef som tar avgjørelse i et selskap, de blir tatt av en gruppe personer, sa han da han benyttet deler av foredraget til å utdype sitt utbrudd mot Sonberg.

Saken fortsetter under annonsen

KULTUR

Heyerdahl d.y. var svært klar i hva han mener vi skal se etter når vi vurderer om en bedrift blir godt ledet eller ikke.

- Se på kulturen, anbefalte han. - Det er mye viktigere enn å studere alle slags tall i detalj. En bedrift må legge vekt på utvikling av ledelse, kompetanse og kultur. Det viktigste i foredraget mitt er at dere husker disse tre tingene. Undersøk om bedriften utvikler dette år for år, og med intensjon om å være i internasjonal klasse.

Heyerdahl d.y. innrømmer at det finnes andre selskaper enn Orkla som også legger vekt på å utvikle ledelse og kompetanse, men kulturutvikling blir oversett. Den omstridte næringslivsmannen understreker at personer som vurderer hva et selskap står for bør se etter om selskapet har en kultur som tør. Uten det hadde ikke Orkla vært stor i Øst-Europa i dag, ifølge Heyerdahl d.y. Se også etter om kulturen er faktabasert. Er det vanlig at folk i organisasjonen er fornøyd når de har forstått et problem, eller er de fornøyd først når problemet er løst?

Heyerdahls råd er at investorer også bør se etter om den aktuelle bedrift har en organisasjon som lærer, og ikke er en som begynner fra start hver gang. Han advarer mot å la personalavdeling eller annen stabsavdeling ha ansvaret for utviklingen. Den skal ligge i linjeledelsen. I Orkla er konsernsjefen leder for et eget kompetansestyre, som ellers er sammensatt av linjeledere.

NY JAPPETID

Heyerdahl d.y. synes at verden er blitt ellevill igjen.

Saken fortsetter under annonsen

- Vi er i en ny jappetid, sier han, da han blir spurt om hva han synes om opsjonsordningene i næringslivet.

Han roper imidlertid ikke fy til ordningene.

- Jeg har ikke noe religiøst forhold til det, men alt med måte, sier mannen som selv mener at han og ansatte i Orkla har hatt ordninger som er gode sett med sosialdemokratiske øyne.