Optimal møteplass

Publisert: 1. oktober 2009 kl 15.12
Oppdatert: 1. oktober 2009 kl 15.17

Lambech synes Hurtigruten har eventyrlige omgivelser for seminarer og avkobling. Omgivelsene inspirerer medarbeidere til å forme fremtiden og styrke fellesskapet.

- I løpet av noen spennende og innholdsrike dager får jeg mer igjen enn det jeg har investert. Det er ingen klisjé at Hurtigruten regnes som verdens vakreste sjøreise. Det er nesten så jeg ikke tør sove, av frykt for å ikke få med meg alt, sier han, og ramser opp Geiranger, Sunnmørsalpene, Nordlandskysten, Stamsund, Trollfjorden, Lofoten, Vesterålen, Berlevåg og Nordkapp.

Nordeas markedsdirektør har med seg vekkerklokken for å oppleve det pulserende livet når skipet legger til kai.

De gode møtene.

Nordea bruker med ulike mellomrom Hurtigruten som arena for de gode møtene.

- Et seminar på Hurtigruten gir mye tilbake til bedriften, sier Arne Lambech. - Riktignok kan kostnaden være opp til tyve prosent høyere enn på et hotell i Oslo. Men i løpet av noen spennende og hektiske dager på Hurtigruten får jeg mer igjen enn det jeg har investert.

Han sier at Nordea har hardt budsjettfokus, men noen ganger ønsker de å gjøre noe utenom det vanlige.

Saken fortsetter under annonsen

- Vi leter etter arenaer hvor vi kan tenke på en ny måte. Arenaer hvor vi kan bli bedre motivert. De arenaene finner jeg til sjøs, på Hurtigruten, sier Lambech.

Han har brukt skipene ni ganger de siste 14 årene, både i Nordea og i Kreditkassen.

- Om bord får vi opplevelser som vi ikke får på hotell. Det blir en egen spiss på oppholdet, sier han.

Optimalt.

Hurtigruten har turister fra hele verden, naturopplevelse, blikkstille hav eller rullende dønninger. Enten er det fantastisk lyse dager, eller like lyse netter. Måker som flyter stille over skorsteinen, spekkhoggere leker seg ved siden av skipssiden. Langt der oppe på himmelen svever en ørn, og på øya der borte går en flokk med reinsdyr. Vi ser tingene på en helt ny måte. Hvilken opplevelse er det ikke når fjellveggen i Trollfjorden siger forbi, bare femten meter unna skipssiden, sier bankmannen.

Han poengterer at medarbeidere hans lærer at Norge er et langstrakt land med store variasjoner, at Oslo ikke er jordens navle.

- Den største konferansedeltakeren er naturen selv. Vi bruker også Color Line og DFDS og er godt fornøyd med de selskapene, men skal vi gjøre noe helt utenom det vanlige, velger vi Hurtigruten. For meg er Hurtigruten det optimale konferansealternativet, en perfekt kombinasjon av konsentrasjon og aktiviteter. Det er like perfekt om det er stor eller liten konferanse, lang eller kort strekning, nordover eller sørover. På en og samme tur får vi mulighet til å forene business med eksotisk og uforglemmelige opplevelser. Det leves et liv om bord som er helt spesielt, sier Lambech.

Saken fortsetter under annonsen

Fordeler.

Han mener at fordelen med kurs på båt er mange. Deltakerne får en opplevelse sammen. De har arbeidsro, mister ikke fokus. Ingen blir borte, og området er så lite at man finner alle. Når de er ferdig med seminaret, kan de foreta strandhogg inne i de lange fjordene. Eller gå i land på noen av de 35 havnene, med aktivitetstilbud som skaper gode muligheter for kick off og events.

- En dag på et av Hurtigrutens skip betyr konsentrert og inspirerende arbeid. Som kan brytes opp med aktiviteter som ørnesafari, hundespann, fangst av kongekrabber, rafting i Saltstraumen eller torskefiske i Lofoten. Eller ølsmaking på verdens nordligste bryggeri, Mack. Svolvær har sitt lille krigsmuseum. En tredve minutters guiding der er et flott avbrekk, sier Arne Lambech.

Våren best.

Lambech foretrekker våren, men synes alle årstider har sin sjarm.

- Våren med sine intense grønnfarge, og hvite fjelltopper, farger som forandrer seg jo lenger nord man kommer. Sommeren når det er lyst 24 timer i døgnet. Høsten når landet er på sitt mest fargerike. Man bør kanskje ikke få med seg det aller verste uværet. Det nytter ikke å ha konferanse med folk som ligger sjøsyke på lugaren. Likevel, får man oppleve nordlyset, glemmes stormene fort, sier Nordeas markedsdirektør.