Annonse

Reiseliv - Foran den store skjelven

Fire prosent færre utlendinger besøkte Norge i fjor. I år vil munn og klovsyken skremme amerikanerne til å holde seg på eget kontinent.

Det dreier seg om store penger. Hver prosent med utenlandsturister tilsvarer 200 millioner kroner i omsetning. Ikke rart bransjen skjelver. Sverige og Danmark er store markeder for norsk reiseliv. Det danske markedet stagnerte i fjor målt i antall overnattinger hele året. Det svenske gikk tilbake med 11 prosent. Det er litt tidlig for prognoser for sommeren, men viseadministrerende direktør Børre Berglund i Norges Turistråd opplyser at interessen for norgesinformasjon er stor i de to landene.
OPPGANG?
- Vi har aldri fått så mange henvendelser og distribuert så mange brosjyrer til Sverige og Danmark, sier han.

Så det kan hende det blir et oppgangsår. Berglund understreker at dette kun er et mål for interessen, og ikke for hvor mange som faktisk kommer. Men interessen er stor i nabolandene. Vårt største marked, Tyskland, gir delte signaler. Berglund sier at det virker som om trenden med feriehus og hytter øker, men hotellovernattinger stagnerer. Det er bussgruppene som utgjør hotellovernattinger. Det kan bety trøbbel for nordnorske busselskaper. Til Sør-Norge kommer tyske bussturister kjørende på tyske busskilt, men mange av dem som skal til Nord-Norge tar fly opp, og chartrer lokale turistbusser. Tendensen i Nederland er parallell med den tyske.
SPANSK HÅP
Spanjolenes interesse for Norge har økt kraftig siden 1996, med en liten dupp i 2000. Berglund sier at signaler tyder på at utflatingen i fjor ikke var permanent. Antakelig vil veksten fra Spania fortsette. Spanjolene bor på hotell når de er på besøk. Men det er fremdeles få spanske turister i Norge.

Amerikanerne er som vanlig lettskremte. Informasjon fra det britiske til det norske Turistrådet sier at dette blir et katastrofalt år i Storbritannia. Amerikanerne kommer ikke. Dette kan få konsekvenser for Norge. Blant de 13 millioner amerikanere som vanligvis ferierer i Storbritannia, drar tre millioner videre til et annet europeisk land, blant annet Norge.

- Usikkerheten hos oss er stor, sier Berglund.

Amerikanerne er store hotellbrukere i Norge. Japan er et lyspunkt. Turistrådet regner med en vekst på to-tre prosent.

Uansett tror ikke Berglund det er mulig å ta igjen det vi tapte i fjor i ett jafs.

- Vår innsats har vært rettet inn mot kampanjer i de viktigste markedene. Vi har fått ny markedskunnskap for å gi oss videre strategi, sier han.

Han hevder at vinterens uenighet om strategivalg ikke har påvirket arbeidet.

- Det har mer vært en faglig/teoretisk debatt i fagmiljøer og blant konsulenter. Vi har tatt et valg, og står på det. Oppslutningen i næringen er formidabel, hevder han.
Markedenes størrelse

Gjestedøgn fordelt på nasjonalitet. Sommeren 2000.


































Prosent
Tysk43
Nederlandsk12
Svensk10
Dansk8
Amerikansk6
Britisk6
Fransk6

Annonse
Annonse