Annonse

StatoilHydros bryllup

Da Statoil og Hydro fusjonerte, skulle tusenvis av ansatte begynne å jobbe sammen. Frem til da hadde de vært konkurrenter.

- Det var vanskelig for dem å kommunisere. Noen var redde for å spørre hverandre om ting i frykt for å avsløre at det var noe de ikke kunne.

Det sier Linn Slettum Bjerke, gründer og leder av selskapet Underholdningsagenten. Trondheimsselskapet arrangerer alt fra firmafester, kurs, konferanser, konserter til teambuilding i bedrifter. Blant annet fikk selskapet jobben med å spleise ansatte i Hydro og Statoil sammen, to svært forskjellige oljekulturer skulle bli til en.

Selv er hun psykolog, med organisasjonspsykologi og musikk som spesialområder. Selskapet er bygget opp med henne selv som eneste fast ansatt, men med en stall av tilknyttede skuespillere og artister, i all hovedsak fra trondheimsområdet. Stallen rommer alt fra P3- moroparet Are og Odin til en av stjerneskuespillerne fra Trøndelag Teater, Øyvind Brandtzæg.

- Min kompetanse er at jeg vet hva næringslivet trenger og hva som finnes av kompetanse, sier hun.

Det seks år gamle selskapet har to separate tilbud. De driver artistformidling og planlegging av alt fra firmafester til bryllup og konserter, og de samarbeider med andre eventselskaper når det er store eller omfattende arrangementer.

Teater og musikk.

Det som skiller dem ut fra de fleste andre selskapene i området er tilbudet om bruk av kunst og kultur for å bygge opp kommunikasjon og samhandling i næringslivet.

- Vi ser en ganske klar trend i at markedet øker interessen for kombinasjonen mellom kultur og næring. Kultur forbindes gjerne med nytelse, men det kan også kombineres med nytte, sier Slettum Bjerke.

På kundelisten har Underholdningsagenten blant annet fått StatoilHydro, SINTEF, Fokus Bank, Aker og KPMG. Ansatte i selskapene har alle vært gjennom kurs og øvelser med sang, teater eller musikk.

- Vår oppgave kan være å gjøre folk bedre kjent med hverandre. Da bruker vi ikke den vanlige presentasjonsrunden når vi møtes, men får heller alle med på sang og rytmeøvelser. I starten synes folk det er ubehagelig, etter hvert opplever vi at alle lar seg rive med. Det er mange som sier de aldri vil synge så andre hører det, men gjør det likevel i løpet av kurset, sier hun. De opplever at folk er mye bedre kjent med hverandre når kurset er over.

Hennes erfaring er at slike kurs gjør folk bedre til å lytte til hverandre og å bli mer opptatt av inkludering. Man skal løse en oppgave sammen, man trenger hverandre, er utgangspunktet.

Oljebryllup på Røros.

Konfliktløsning eller hjelp ved vanskelige samarbeidssituasjoner står også på tilbudslisten. Da bruker hun gjerne teater, der profesjonelle skuespillere bidrar mens Slettum Bjerke er med som psykolog. Kursdeltakerne får også roller. Ikke alle trenger å bidra i sentrale roller, men alle kan gjøre et eller annet, er tanken.

Utgangspunktet for jobben for StatoilHydro var å få ansatte fra begge leirene til å kommunisere bedre. Her var det fagfolk på høyt nivå som var vant til å være konkurrenter og som nå skulle samarbeide om å løse problemer. Det gikk ikke uten videre bra.

En gruppe med geofysikere fra Statoil og Hydro ble invitert til en to dagers tur til Røros med Underholdningsagenten. Slettum Bjerke valgte å lage teater der proffe skuespillere og musikere ble leid inn og der innholdet i stykket dreide seg om sentrale problemstillinger det nye selskapet hadde.

Reiten + Lund.

De arrangerte bryllup, der Hydro skulle gifte seg med Statoil. Her tok de opp alle tenkelige problemstillinger knyttet til et giftermål, og det ble plukket ut både brud og brudgom. Helge Lund og Eivind Reiten var riktignok ikke med, men det ble valgt brud og brudgom fra begge leire.

- Man skulle kanskje tro at det var en tør og kjedelig gjeng med fagfolk som var samlet på Røros. De to dagene vi holdt på fikk imidlertid fram mange skjulte talenter. Noen var flinke skuespillere, andre hadde flotte sangstemmer, mens en gruppe geofysikere laget en egen bryllupsballet som de fremførte der. Atter andre var veldig beskjedne, men kunne i hvert fall late som om de var et tre, sier hun.

Kurset ble oppsummert som svært vellykket. Folk fikk tatt opp mange temaer rundt fusjonen som de ikke hadde snakket om. Det igjen viste at de ansatte ikke hadde snakket nok om fusjonen før den ble gjennomført.

- Vi bruker mye tid på å evaluere kursene vi holder, og vi opplever mange positive tilbakemeldinger på det vi gjør. Det er veldig givende for meg, jeg har stor tro på at bruk av kultur i næringslivet har mye for seg, sier hun.

Kultur- og næringslivsekspert.

Slettum Bjerke har også bidratt som konsulent i forbindelse med SINTEF-rapporten «Kunst og næring - betingelser og bruksområder for kunsttjenester i bedrifters verdiskapende prosesser», som er bestilt av Næringsdepartementet.

Bakgrunnen for prosjektet var den økende interessen og oppmerksomheten rundt det som skjer i forholdet mellom kunst, kultur og næringsliv.

Slettum Bjerkes skrev sin hovedoppgave om kommunikasjon i korsang og kommunikasjon i organisasjoner. Hovedfunnet var at de egenskapene som finnes i korsang er de samme egenskapene som er til stede når kommunikasjonen i organisasjonen oppleves som god og skapende.

Trøndere + nordlendinger.

For Underholdningsagentens del betyr den positive responsen flere jobber. Slettum Bjerke har i samarbeid med et annet Trondheimsselskap, Eventbyrået, fått oppdraget med å arrangere kick off i det nye Polaris Media med over 800 ansatte. Neste helg flys flere hundre ansatte fra diverse nordnorske aviser til Trondheim, der de skal møte ansatte i flere trønderredaksjoner.

- Vi røper ikke hva som skal skje, men det blir et skikkelig kick-off, sier hun.

Annonse
Annonse