Samfunn

Eurokrisen svekker norske forbukeres fremtidstro

Norske forbrukere har blitt mer usikre.

Publisert Sist oppdatert

Nå begynner eurokrisen å påvirke norske forbrukeres syn på økonomien for alvor. Ikke siden mars 2009 har det vært lavere forbrukertillit. Målingen, som baserer seg på indikatoren Consumer Confidence Indeks (CCI), har vært sammenhengende positiv siden mai 2009. Nå i oktober havnet den på minus 1.9.

– Nå har nordmenn, fortsatt trygt plassert på en grønn gren i Europa, fått følelsen av at uroen begynner å komme urovekkende nær. Vedvarende internasjonal uro og gjentatte advarsler fra statsministeren, sentralbanksjefen, så vel som makroøkonomiske eksperter, om at Norge må være forberedt på vanskeligere tider, ser ut til å påvirke norske forbrukeres tillit til egen og landets økonomi, skriver Opinion i en pressemelding..

Nordmenn er fremdeles blant de mest landene der forbrukerne har størst tiltro til egen og landets økonomi fremover.

Den månedlige undersøkelsen, Norsk Forbukermeter, gjennomføres av analysebyrået Opinion.

Powered by Labrador CMS