Nyskaping

Fem vanlige tabber

Publisert Sist oppdatert

Ifølge ekspert på nettverksbygging, Brian Hillard, er tillit avgjørende for om du klarer å bygge et nettverk du kan få nytte av på lang sikt.

I sin bok, Networking Like A Pro, påpeker han at du aldri må lede dem du samarbeider med på ville veier. For eksempel bør du være ærlig om hva slags møter du inviterer dem til. En «bursdagsfest» skal for eksempel ikke handle om nettverksbygging. Du må vinne folks tillit, dersom du vil ha dem i kretsen din.

Hvis du ikke har lyktes med nettverksbyggingen din, kan du ha gjort noen av følgende feil som Hilliard har listet opp i Entrepreneur:

Fem vanlige nettverkstabber:

Mangel på oppfølging:

  • De fleste glemmer oppfølgingen fordi de har mye annet å gjøre
  • Nettverksbygging uten oppfølging er kontraproduktivt

Uklare salgsforslag:

  • Folk er avhengige av å forstå hva du holder på med for å kunne hjelpe deg
  • Du kan delta i så mange nettverksbyggende aktiviteter du vil, men dersom aktørene ikke skjønner virksomheten din vil du bare kaste bort alles tid

Blande nettverksbygging med personlig salg til nye kunder:

  • Nettverksbygging handler om å bygge en relasjon, og å utvikle dette til et punkt der et gjensidig nytteforhold oppstår
  • Salg til nye kunder handler om volum, og om noe som er mer upersonlig
  • Du kan heller ikke snakke med alle på et arrangement, og forvente at samtlige skal kunne inngå i nettverket ditt

Ikke gi rask nok tilbakemelding:

  • Dette bidrar til at potensielle partnere blir usikre
  • Alle potensielle partnere skal behandles som dine «beste kunder»
  • Henvendelser fra disse må besvares sporenstreks

Misbruk av forholdet:

  • Vær ærlig med partnerne dine
  • Ikke prøve å utnytte dem
  • Ikke inviter til nettverkssamlinger som er noe annet enn det du har forespeilet dem

Kilde: Brian Hilliard / Entreprenur

Powered by Labrador CMS