Nyskaping

Vendela Kirsebom sykler med egendesignet elsykkel.

Stadig flere raser av gårde på elsykkel

De siste fire årene har det omlag vært en dobling av elsykkelsalget.

Publisert Sist oppdatert

I alt ble det solgt 35.965 elsykler i Norge i fjor. I 2015 ble det solgt 22.518 slike sykler.

– Vi har påstått lenge at elsykkelsalget stadig når nye rekorder. Men nå har vi også tall som viser at vi har rett, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening, som for første gang presenterer en norsk statistikk over antall solgte elsykler.

Hun har troen på at salget av elsykler bare kommer til å fortsette fremover.

– Vi anslo for fire år siden av salget ville komme opp i 70.000 i 2017, for deretter å stabilisere seg. Mye tyder på at vi har hatt rett i antallet, men tiden får vise om tallet stabiliseres, sier Bu.

Mopedfart

I Europa har den raskeste elsykkelen s-pedelecs blitt svært populær de siste årene. Men trenden er ikke enda kommet til Norge. I fjor ble det bare solgt 194 slike sykler som kan i toppfart måle seg med en elmoped.

Den største prosentvise veksten i Norge har vært på lastesykler. Der ble det solgt 62 i hele 2014, mens i 2016 er det solgt 566.

«Veksten i elsykkelsalget er helt i tråd med det som skjer ellers i Europa. Årsaken til dette er stadig nye modeller egnet for stadig nye grupper, og bedre og sterkere motorer,» skriver Norsk Elbilforening i en pressemelding.

Dyrere sykler

Tilbakemeldingene fra sportsbransjen er at folk i de siste årene etterspør dyrere sykler enn før.

Forklaringen kan ifølge Elbilforeningen være flere. For eksempel at butikkene nå har bredere utvalg elsykler og at de har både hjulmotorer og midtmotorer på elsyklene, og at kundene vet mer hva de skal spørre etter.

Det kommer også stadig nye aktører, slik at man får elsykler over hele Norge i mange forskjellige butikker.

– Folk vet mer om elsykler nå enn for et par år siden, derfor kan de spørre mer om ulike kvaliteter enn før, mener Bu.

Erstatter bilen

Mange av de nyeste elsykkelmodellene vil ha mer integrerte batterier, som gjør syklene mer elegante. Det gjør at de ligner mer på «vanlige» sykler og mindre på tidligere elsykler. Flere modeller har fulldemping som gjør at denne type sykkel er egnet på røffere underlag.

Elbilforeningen jobber tett med hele elsykkelbransjen og vil årlig presentere statistikken over elsykkel-importen.

– Vi jobber med å gjøre all transport elektrisk, og da er det viktig å legge til rette for annen elektrifisering også, som elsykkel. Det er jo ingen tvil at den i mange sammenhenger kan erstatte bilen, også elbilen. Dette vil ha stor miljøbetydning i årene som kommer, sier Bu.

Powered by Labrador CMS