Nyskaping

Norske bedrifter har satset tungt på digitalisering, men nå kan det flate ut.

Kraftig norsk vekst flater ut

Norges Bank har spurt 291 ledere om digitaliseringen av norsk næringsliv.

Publisert Sist oppdatert

Digitalisering har vært et stadig viktigere tema rundt om på norske styrerom de siste årene.

Nå har også Norges Bank spurt seg hvor viktig digitaliseringen faktisk er for norske bedrifter.

I en spørreundersøkelse utført i mai i år har 291 bedriftsledere fra hele landet bidratt med unikt innsyn i tilstanden på det norske digitaliseringsarbeidet.

Det er disse resultatene som Norges Bank nå deler i en bloggpost.

  • Store ressurser. Stadig flere bedrifter bruker over 20 prosent av investeringene til digitale prosjekter.

  • Teknologivalg. Skytjenester og automatisering øverst på ønskelisten.

  • Viktige drivkrefter. Kostnadsreduksjoner og økt brukervennlighet.

 

Et av hovedfunnene er at 90 prosent av bedriftene enten har eller planlegger å investere i digitalisering i løpet av året.

Aller størst er intensjonen i kommune og sykehusene, hvor 96 prosent svarte at det forelå konkret digitaliseringsplaner.

Samtidig var det kun 80 prosent av lederne innen bygg og anlegg som svarte det samme. Denne sektoren har tidligere blitt anklagd for å være lite innovativ - og for å ha hatt lav produktivitetsvekst de siste ti årene.

Kraftig byks flater ut

Bedriftene ble også bedt om å oppgi hvor store investeringene i digitalisering er i forhold til andre investeringer.

Ingrid Haaskjold i Norges Bank skriver i bloggposten at svarene tyder på at den digitale investeringsandelen har økt de siste årene.

Haaskjold vektlegger at flere ledere trolig inkluderer kostnader som strengt tatt ikke er investeringer i tallene.

For eksempel kan det å rekruttere teknologisk kompetent arbeidskraft være en kostbar satsing på digitalisering som ikke nødvendigvis kan klassifiseres som en investering.

Når det er sagt, er det liten tvil om at pengebruken har økt betraktelig.

Fra at færre enn 20 prosent av bedriftene svarte at de brukte mer enn 20 prosent av investeringsbudsjettet på digitale investeringer for tre år siden, er det nå over 35 prosent som svarer det samme.

Det er særlig innen varehandel, tjenestenæringen og oljeleverandørindustrien digitale prosjekter har økt i omfang. Kommunene og sykehusene bruker minst.

Samtidig viser undersøkelsen at lederne ikke forventer at digitale investeringer skal sluke stadig mer av investeringsbudsjettet fremover.

Drivkrefter

Kostnadsreduksjoner er den viktigste årsaken til at bedriftene har satt i gang med digitale prosjekter. Hele 69 prosent peker på det. Mens 64 prosent oppgir at det å gjøre det enklere for kunden er en viktig motivasjon. Konkurransedyktighet oppgis av 57 prosent.

Mangel på kompetanse blir løftet frem som det største hinderet. Mange opplever også at konstnadene knyttet til digitalisering er en barriere. Mangel på endringsvilje pekes på at 44 prosent av respondentene.

Men få opplever at tilgangen på finansiering er et problem.

De aller fleste lederne i undersøkelsen venter kun små utslag i sysselsetting og priser de nærmeste årene.

Powered by Labrador CMS