Annonse
Ny batteriteknologi utviklet ved Institutt for energiteknikk kan gjøre at elbiler i framtiden vil kunne kjøre mye lenger enn i dag på hver lading. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix      

Norsk forskning kan gi elbiler med 1.000 kilometers rekkevidde

– Du kan si at vi har funnet X-faktoren vi har lett etter. Dette har et helt enormt potensial og er noe forskere over hele verden forsøker å få til, sier forskningsdirektør Arve Holt ved Institutt for energiteknikk i en pressemelding.

Teknologien som forskerne ved instituttet på Kjeller har kommet fram til brukes i litium-ionbatterier, som er batteriene som brukes i elbiler, mobiltelefoner, nettbrett, bærbare PC-er og det meste annet vi omgir oss med av teknologi i hverdagen.

Lese resten?
Fornyer på fullpris (163,-) - første mnd kr
20,-
Prøv nå
Ingen bindingstid
Jeg har allerede abonnement

Institutt for energiteknikk

  • Institutt for energiteknikk (IFE) ble grunnlagt av den norske stat og er i dag en selvstendig stiftelse.

  • Stiftelsens hovedformål er på ideelt og samfunnsnyttig grunnlag å drive forskning og utvikling innen energi- og petroleumssektoren, og å ivareta nukleærteknologiske oppgaver for Norge.

  • IFE omsetter årlig for rundt en milliard kroner og har rundt 600 ansatte på Kjeller og i Halden.

Annonse

Institutt for energiteknikk

  • Institutt for energiteknikk (IFE) ble grunnlagt av den norske stat og er i dag en selvstendig stiftelse.

  • Stiftelsens hovedformål er på ideelt og samfunnsnyttig grunnlag å drive forskning og utvikling innen energi- og petroleumssektoren, og å ivareta nukleærteknologiske oppgaver for Norge.

  • IFE omsetter årlig for rundt en milliard kroner og har rundt 600 ansatte på Kjeller og i Halden.