Arbeidsliv

7 tips til fengslende presentasjoner

Skal du holde en presentasjon? Her er sju tips til hvordan du får publikum med deg – inspirert av verdens beste foredragsholdere.

Publisert Sist oppdatert

Obs! Se heller den mer utfyllende artikkelen Slik lager du gode presentasjoner!

I et blogginnlegg hos HubSpot skriver presentasjonsekspert Marta Kagan om hemmelighetene som gjør enkelte foredragsholdere til mestere i faget.

Innlegget er langt og godt, og vel verdt din tid dersom du noen gang står foran en gruppe mennesker med PowerPoint på en skjerm bak deg.

Her er de sju punktene hennes kort oppsummert:

  1. Begynn med papir, ikke PowerPoint.
    "Det viktigste du kan gjøre for å forbedre presentasjonene dine er å ha en historie å fortelle før du begynner å jobbe med PowerPoint", sier PowerPoint-ekspert Cliff Atkinson.
  2. Fortell historien din i tre akter.
    Bruk grep kjent fra historiefortelling:
    1 – Intro: Presenter "hovedpersonene" i historien din. Vis publikum hva de kan forvente å få ut av presentasjonen og hvorfor det er relevant for dem.
    2 – Konfrontasjon: Fortell om problemet (eller "skurken" i historien) og løsningen ("helten"). Her kan du vise eksempler og underbyggende data.
    3 – Løsning: Vis hvordan tilhørerne kan få en bedre framtid, og gjør det enkelt for dem å slenge seg på tilbudet ditt.
  3. Et bilde er verdt tusen ord.
    Dette utsagnet er en klisjè – men med god grunn: Store mengder forskning viser at vi lærer og husker bilder mye bedre enn ord. Så bruk illustrerende bilder i rikt monn.
  4. Følelser fanger oppmerksomheten.
    Følelser er som neonskilt som sier til hjernen din: "Husk dette!" Folk kommer til å glemme hva du sa og gjorde, men vil huske hva du fikk dem til å føle.
  5. Bruk normalt språk.
    Unngå fagspråk og sjargonger. Bruk livlige, billedlige uttrykk og sammenligninger for å forklare store tall og komplekse ideer.
  6. Dropp punktlistene.
    Bruk så få ord som mulig på hvert lysbilde. "I det øyeblikket du setter et punkt foran en setning, sier du til publikum: Du må skrive dette ned, men du trenger ikke tenke over det nå", sier markedsføringsguru Seth Godin.
  7. Øve, øve jevnt og trutt.
    Å skape en presentasjon som informerer, underholder og inspirerer tar lang tid. Kommunikasjonsekspert Nancy Duarte mener man bør de første tretti timene på research, skissering, planlegging og revidering. De neste tretti timene brukes på å lage enkle, visuelle lysbilder med få ord og ingen punktlister. De siste tretti timene brukes til å øve på framførelsen.
Powered by Labrador CMS