Samfunn

Viktig mål på globalisering økte i 2020

Handelskrig og økende konfliktnivå mellom stormakter til tross, verdens største selskaper blir stadig mer avhengig av inntekter i andre land.

Publisert Sist oppdatert

Skjøre globale forsyningslinjer og økende politisk oppmerksomhet om globaliseringens tapere, har gitt luft under vingene for de som tror at globaliseringen nærmer seg en topp.

Men pandemien har så langt ikke blitt vendepunktet for verdenshandelen.

En gjennomgang som analyse- og finansdataselskapet Morningstar har utført på store globale selskapers årsrapporter for 2020, tyder på at andelen av inntektene som kommer fra et annet land enn hjemlandet, økte i de fleste markeder i fjor.

LES OGSÅ | Positive tegn for norsk eksport

Utregningen kan illustreres med inntektene til Apple. Selskapets rapporterte salg strammer 40 prosent fra USA og 60 prosent fra resten av verden. I 2020 gikk inntektene fra Kina ned, mens de økte i Europa og resten av Asia slik at det i sum ikke var noen reell endring. Microsoft tjener nå 51 prosent av inntektene sine i andre land enn USA, mens Amazon ligger rundt 30 prosent.

Morningstar har brukt denne metoden når de har tatt for seg 49 markeder over hele verden, inkludert Norge.

I 29 av landene økte globaliseringen etter denne målestokken. Særlig i Asia økte utenlandsinntektene i 2020.

Det var bare 13 land hvor andelen inntekter som ble skapt innenlands økte, og hvor man altså kan snakke om en reversert globaliseringseffekt.

I de siste 7 landene var det ingen store endringer. Norge og USA kommer i denne gruppen.

Det er til dels store forskjeller mellom de nordiske landene. Norge er blant de små og vestlige landene med høyest andel inntekter i de store selskapene fra eget land. Mens Danmark ligger på 19 prosent, som var en liten nedgang fra 2019 og mye på grunn av en enorm landbruks- og legemiddelindustri, ligger Sverige på 23 prosent, som var en liten oppgang. Sverige har en stor eksportindustri og IT-bransje, som også bidrar til å øke andelen inntekter fra utlandet.

Norges største selskapers andel av utenlandsinntektene er 40 prosent, altså mindre «globalisert» enn hos nabolandene. Dersom banker, forsyning og telekom-selskaper dominerer næringslivet, vil typisk det senke andelen inntekter fra andre land.

Vil heve eksporten

Nylig konkluderte en rapport at Norge er blitt hengende etter eksportveksten til mange land det er naturlig å sammenligne med. Siden 2000 har Norges eksport vokst fra i underkant av 700 milliarder kroner til rett over 1100 milliarder kroner i 2020. Justert for prisvekst er økningen de siste 20 årene kun 10 prosent.

Regjeringens eksportstrategiråd startet opp arbeidet 1. juli i år.

Powered by Labrador CMS