Samfunn

De høye salgstallene skaper samtidig køer ved ladestasjonene og presset øker for en raskere utbygging.

Elbilsalget øker kraftig og sikrer tidenes laveste utslippstall

Nye septembertall viser kraftig vekst i elbilsalget, med en oppgang på 33 prosent fra nyttår.

Publisert Sist oppdatert

Elbilene utgjør hele 29 prosent av nybilsalget i september, og utslippstallene har aldri vært lavere med en bestenotering på 71 g/km.

De høye salgstallene skaper samtidig køer ved ladestasjonene og presset øker for en raskere utbygging.

Salg av bensin- og dieselbiler går markant tilbake i september måned med et fall på 25 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Det samlede salget av bensin- og dieselbiler hittil i år går tilbake med henholdsvis 13 og 21 prosent.

– Nedgangen bidrar til historisk lave utslipp. Dette går riktig vei. Vi vet at Tesla har levert ut ekstra mange biler denne måneden, men samtidig er det også flere som ser at tiden nå er moden for å skifte til elbil. Vi ser starten på et massemarked, men ligger fortsatt litt etter den nødvendige utviklingen for å nå målet om å bare selge nullutslippsbiler i 2025, sier generalsekretær i norsk elbilforening Christina Bu i en pressemelding.

Haster med gatelading

Det er bygget i underkant av 300 hurtigladere i landet hittil i år.

– Vi trenger tre ganger så mange for å ligge i forkant av problemene og for å ta unna for økende etterspørsel. Per i dag holder ikke utbyggingen tritt med elbilsalget, sier Bu.

Per i dag holder ikke utbyggingen tritt med elbilsalget

Septembertallene viser at salget øker i hele landet, men at det går raskere i de store byene. Oslo har en kraftig økning i elbilsalget, og er nå oppe i en andel på 41 prosent, bare forbigått av Hordaland som har en andel på hele 44,7 prosent.

I rene tall er det i september solgt flest elbiler i Akershus (763), foran Oslo (737) og Hordaland (524). Det er også i bynære områder kampen om tilgang til lading er størst.

– I byene haster det å gi innbyggerne økt tilgang til gatelading, og det må opprettes en nasjonal støtteordning til utbygging av ladepunkter i borettslag. Det er ofte lange køer og mange om beinet på de offentlig tilgjengelige laderne og utbyggingstakten må økes over hele landet, sier Bu.

Ønsker store biler

Salget av Tesla øker kraftig i september. Teslas Model S og Model X topper nå salgsstatistikken og utgjør halvparten av alle nysolgte elbiler. Foran Volkswagen e-Golf og BMW i3.

– Dette er en utvikling vi har forventet. Nordmenn ønsker seg store biler som er egnet for hytteturer og har plass til hele familien. Halvparten av bilsalget i Norge er store og mellomstore biler, og det er kun Tesla som tilbyr elbilmodeller i denne størrelsen i dag. For mange vil dette fortsatt være den eneste elbilen på markedet som dekker deres behov en god stund til, sier Bu.

Et nasjonalt krafttak

EU anbefaler at det skal være ett være ett tilgjengelig normalladepunkt per 10 biler, og Elbilforeningens beregninger tilsier at man bør ha en hurtiglader per 100 elbiler.

Hovedstaden skal bygge 600 nye ladepunkter på gateplan til neste år, men behovet vil være det dobbelte holdt opp mot salgstallene.

– Det er ikke tvil om at elbilpolitikken virker, men når Stortinget «ber» innbyggerne om å velge miljøvennlige biler, hviler det et ekstra stort ansvar på å levere lading i hele landet. Vi trenger et nasjonalt krafttak for å få på plass denne infrastrukturen, for nå vil det raskt komme nye modeller med lenger rekkevidde, og flere som ser at de kan dekke behovet sitt med en elbil, sier Christina Bu.

Powered by Labrador CMS