Samfunn

Illustrasjonsfoto.

En av tre pasienter føler seg tryggere etter å ha lest pasientjournalen

Å lese behandlerens vurdering av sykdom eller skade har størst nytteverdi for sykehuspasientene, viser ny undersøkelse.

Publisert Sist oppdatert

Hver tredje pasient som har lest sin elektroniske pasientjournal føler seg tryggere i møtet med helsevesenet.

Norges største befolkningsundersøkelse om e-helse – Norsk e-helsebarometer, gjennomført i regi av DIPS ASA - er hyggelig lesning for alle som jobber for åpenhet og økt pasientinvolvering i helsevesenet. Undersøkelsen ble gjennomført blant 2000 nordmenn og 200 helsepersonell før sommerferien.

Undersøkelsen viser blant annet:

  • Hver femte nordmann oppgir nå å ha tilgang på sin elektroniske pasientjournal, mens 81 prosent oppfatter denne tilgangen som ”ganske” eller ”svært” positiv.
  • 28 prosent av pasientene som har lest journalen sin, svarer at de følte seg tryggere på behandlingen de fikk, mens 32 prosent følte seg mer involvert i behandlingen.

– Dette er årets gladnyhet for alle som er opptatt av pasientinvolvering. Jeg ble positivt overrasket over at så mange som nesten hver tredje pasient svarer at de ble tryggere på behandlingen etter at de leste sin egen journal, forteller seniorrådgiver Ola Gaute Aas Askheim i Opinion, som har gjennomført undersøkelsen på oppdrag fra DIPS i en pressemelding.

Mer involvert

I undersøkelsen oppgir pasienter som har lest sin egen elektroniske pasientjournal, at de stort sett har gode erfaringer med tjenesten:

  • Fire av fem sier det er enkelt å logge seg inn og finne informasjon.
  • To av tre oppgir god brukervennlighet, og at det er lett å orientere seg i journalen.
  • Tre av fire mener språket er enkelt å forstå.
  • To av tre finner det de leter etter i journalen.

Også hver tredje pasient svarer at de følte seg mer involvert i behandlingsopplegget etter at de logget seg inn og leste journalen.

– En så god og positiv respons på en tjeneste som bare er et snaut år gammel, viser den kraftfulle effekten det har å få pasientene til å føle seg mer involvert og trygge gjennom digitalt innsyn, sier Aas Askheim.

I undersøkelsen blir pasientene også spurt om nytteverdien av å kunne lese sin elektroniske pasientjournal.

– Å kunne lese behandlerens vurdering trekkes frem som det aller nyttigste av hele 83 prosent av respondentene. 75 prosent peker på muligheten til å kommunisere direkte med helse- og legepersonell.

Helsepersonell er enige

Over halvparten av leger og helsepersonell i Norsk e-helsebarometer er enige i at digital journaltilgang for pasientene gir et tryggere behandlingsopplegg. Men mange er uenige i at EPJ effektiviserer helsetjenestens arbeidstid.

  • 57 prosent av dem er enige i at digitalt pasientinnsyn bidrar til et behandlingsopplegg som oppleves som tryggere. 12 prosent er uenige.
  • 43 prosent er enige i at dette gir et bedre og mer adekvat behandlingsopplegg. 17 prosent er uenige.
  • Like mange - 43 prosent blant leger og helsepersonell - er enige i påstanden om at dette skaper merarbeid for helsepersonell. 16 prosent er uenige.
Powered by Labrador CMS