Samfunn

Bellone-leder Frederic Hauge.

– I dag annonserte regjeringen at vi ikke når klimaforliket

Miljøbevegelsen lar seg ikke overbevise av regjeringens rosenrøde klimapresentasjon. Særlig den grønne fremstillingen av bilpolitikken får gjennomgå.

Publisert Sist oppdatert

Regjeringens seneste klimatall viser at det har vært en utslippsnedgang på 4,3 millioner tonn CO2 i Norge siden 2015. Målet er å redusere klimautslippene til 48,6 millioner tonn innen 2020.

Myndighetene anslår at utslippene vil gå ned med to millioner tonn CO2 frem mot 2020, og 5,5 tonn frem mot 2030.

– Dette er langt unna Klimaforlikets mål. Regjeringen glemte også å si på pressekonferansen at nye beregninger gjør at måltallet er oppjustert fra 47 til 48,6 mill tonn. Altså er det ikke bare regjeringens fortreffelighet som gjør at gapet minker, sier Bellona-leder Frederic Hauge.

Han minner også om at «dette er framskrivinger».

– Vi må se på hva som faktisk skjer. Og de faktiske utslippene i Norge har gått opp de siste årene. Dette skyldes økte utslipp fra oljeindustrien og økt antall fossilbiler, sier Hauge.

LES MER:

Frederic Hauge er ikke alene i kritikken. Miljøorganisasjonen Zero mener det er gode nyheter at Norge «endelig er på rett vei», men understreker at framskrivinger av klimagassutslippene viser at det må lages mer klimapolitikk for å lykkes med å nå klimamålene. Norsk elbilforening mener regjeringen tåkelegger klimadebatten ved å grønnmale egne tall.

– Vi må kutte fire ganger så mye for å nå målene regjeringen har forpliktet oss til, sier sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

 

Bil

Både hun og Hauge er spesielt kritisk til regjeringens grønne fremstilling av sin egen bilpolitikk.

– Bilsalget viser at avgiftskutt på nye miljøvennlige biler har hatt en betydelig effekt. Gjennomsnittlig utslipp fra nye biler har avtatt markert de senere årene. Ser vi fremover mot 2030 ventes utslippene fra personbiler å gå ned med nesten 2 millioner tonn, en tredel av den samlede reduksjonen, sa finansminister Siv Jensen under onsdagens pressekonferanse.

Reduserte utslipp fra bil er ett av fire punkter regjeringen skryter spesielt av. Utslippskuttene fra personbiler er beregnet til to millioner tonn i 2030.

De øvrige skrytepunktene er utfasing av oljefyr, fortsatt reduksjon i metanutslippene fra avfallsdeponier og fall i utslipp fra fluorgasser - for eksempel fra kjøleanlegg.

– Det er opplagt at løsningen ikke kan være å gjøre det billigere å velge fossile biler framfor nullutslippsbiler, slik regjeringen har gjort, sier Bu.

Hauge er enig.

– Sannheten er at regjeringen har gjort store, tung biler med store motorer billigere. Også de bilene som går på bensin og diesel. Vi vet også at utslippene reelt sett er langt høyere enn typegodkjenningen tilsier, så om disse beregningene er basert på EUs mangelfulle utslippstester snakker vi om en 40 prosents feilmargin, sier Hauge.

Lyspunkt

Han ser likevel minst en gladnyhet i regjeringens spådommer. Fremskrivningene antyder at femti prosent av nybilsalget kommer til å være elektrisk i 2030. Det er for beskjedent, mener miljøbevegelsen.

– Framskrivningene for elbiler er altfor konservative. Dette kommer til å gå mye fortere. Framskrivningene som kom for tre år siden bommet fullstendig, og det vil man gjøre også denne gangen, sier Hauge.

Også Zero mener fremskrivningene på dette området er for pessimistiske.

– Men det er klart at vi ikke vil være i nærheten av å nå Stortingets mål om utslippsfritt nybilsalg i 2025 om ikke regjeringen skjerper virkemidlene, sier organisasjonens leder, Marius Holm.

Ifølge elbilforeningen tilsvarer regjeringens beregnede utslippskutt fra personbiler frem mot 2030 én millioner elbiler på norske veier, sammenliknet med dagens omtrent 100.000. Og selv om «regjeringen lener seg for mye på at ny teknologi skal gjøre jobben», mener generalsekretær Christina Bu at den norske elbilsuksessen fram til nå i stor grad skyldes aktiv politikk på området.

Likevel er det en lang vei å gå, mener hun.

– Det er ingen grunn til å feire seg selv. Regjeringen skryter uhemmet av elbilpolitikken mens de i realiteten stimulerer til blant annet større salg av dårlige ladbare hybrider, som har mye høyere utslipp enn det som er oppgitt.

Powered by Labrador CMS