Annonse
Hensikten med «Barns digitale rettigheter» er å sørge for at hvert enkelt barn som Mina Berg Johannesen (t.h) og Eline Berg Johannesen skal få de samme forutsetningene for bruk av digitale verktøy i grunnskolen.  Foto: Fredrik Myhre.

Store skiller i bruk av digitale verktøy i grunnskolen

En fersk undersøkelse viser et tydelig skille i bruk av digitale verktøy på barneskoler rundt om i landet. 

– Vi skaper enorme fremtidige forskjeller. Fremtiden forutsetter digital kompetanse, og politikerne går med åpne øyne inn i en situasjon hvor noen får det som trengs mens andre ikke får det, sier lærer og fagansvarlig for skole i IT-selskapet Atea, Andrew Rhodes i en pressemelding. 

Les resten med abonnement fra
Velg det abonnementet som passer best for deg. Priser fra:
1,-
Prøv nå
Ingen bindingstid
Jeg har allerede abonnement
Vil du ha regningen rett til bedriften? Klikk her

Barns digitale rettigheter:

  1. Alle barn har rett til å lære seg koding på skolen – det nye språket som barn må beherske for ikke å bli digitale analfabeter i fremtiden.
  2. Alle barn har rett til verktøy som sikrer et undervisningsopplegg tilpasset barns nivå og måte å lære på.
  3. Alle barn har rett til en utdanning som forbereder dem på et arbeidsliv i et stadig mer automatisert samfunn.
  4. Alle barn har rett til å lære digitale ferdigheter som legger til rette for deltagelse i en digitalisert hverdag.
  5. Alle barn har rett til opplæring i trygg og fornuftig bruk av teknologi.
  6. Alle barn har rett til å bli undervist av lærere som til enhver tid har oppdatert teknologisk kunnskap og kompetanse.
  7. Alle barn har rett til undervisning i et miljø der teknologi benyttes for å fremme samarbeid og samspill.
  8. Alle barn har rett til å få påvirke hvilke digitales verktøy som benyttes i undervisningen. 
Annonse

Barns digitale rettigheter:

  1. Alle barn har rett til å lære seg koding på skolen – det nye språket som barn må beherske for ikke å bli digitale analfabeter i fremtiden.
  2. Alle barn har rett til verktøy som sikrer et undervisningsopplegg tilpasset barns nivå og måte å lære på.
  3. Alle barn har rett til en utdanning som forbereder dem på et arbeidsliv i et stadig mer automatisert samfunn.
  4. Alle barn har rett til å lære digitale ferdigheter som legger til rette for deltagelse i en digitalisert hverdag.
  5. Alle barn har rett til opplæring i trygg og fornuftig bruk av teknologi.
  6. Alle barn har rett til å bli undervist av lærere som til enhver tid har oppdatert teknologisk kunnskap og kompetanse.
  7. Alle barn har rett til undervisning i et miljø der teknologi benyttes for å fremme samarbeid og samspill.
  8. Alle barn har rett til å få påvirke hvilke digitales verktøy som benyttes i undervisningen. 
Annonse