Samfunn

Kranbåten Rambiz jobber ved den havarerte KNM "Helge Ingstad".

Havarikommisjonen har funnet sikkerhetskritisk feil på Helge Ingstad

Gjelder sannsynligvis alle landets fregatter.

Publisert Sist oppdatert

Havarikommisjonen har gjort et sikkerhetskritisk funn på fregatten Helge Ingstad og utelukker ikke at andre norske fregatter har samme feil.

Havarikommisjonen la torsdag fram en foreløpig rapport etter ulykken med fregatten Helge Ingstad. I arbeidet er det gjort funn av det som omtales som en sikkerhetskritisk feil ved selve konstruksjonen av fregatten.

Feilen går ut på at skipet ble fylt med mer vann enn det skulle, sett hen på skipets vanntette seksjoner. Det er oppdaget at de hule propellakslingene førte vann fra ett vanntett område av fregatten til girrommet som raskt ble fylt opp. Derfra ble flere andre rom i skroget fylt opp med vann.

Vannfyllingen ble dermed vesentlig mer omfattende enn det den opprinnelige skaden skulle tilsi. Fyllingen i girrommet førte til beslutningen om at det skulle iverksettes forberedelse til evakuering, skriver Havarikommisjonen.

– Også andre fregatter

– Havarikommisjonen har gjort et sikkerhetskritisk funn relatert til fartøyets vanntette inndeling. Dette må antas å gjelde de fire øvrige fartøyene i Nansen-klasse fregatt, skriver Havarikommisjonen i et vedlegg til rapporten som ble presentert.

Det utelukkes heller ikke andre skip fra samme leverandør, det spanske verftet Navantia, også kan ha samme kritiske svakhet.

Ikke vanntett

Så det du sier er at de vanntette skottene ikke var vanntette?

– Ja. Man oppdager at vannet renner gjennom akslingen og inn i et annet rom. De var ikke vanntette, sier Kristian Haugnes i Statens Havarikommisjon for forsvaret på pressekonferansen torsdag ettermiddag.

Kollisjonen mellom Helge Ingstad og tankskipet Sola TS skjedde natt til 8. november. Hensikten med den foreløpige rapporten er å formidle informasjon som er innhentet i den innledende fasen av den pågående undersøkelsen.

Powered by Labrador CMS