Annonse
Illustrasjonsfoto. Foto: Tine Poppe.

Ungdomsskoleelever får bedre karakterer i flere fag

De siste årene har det vært en jevn økning i avgangskarakterene fra grunnskolen. Årets avgangselever har i snitt 0,4 høyere poengsum enn fjorårets.

– Jeg er glad for at den positive utviklingen forsetter, og at færre elever går ut av grunnskolen uten karakter. Vi har jobbet målrettet med å løfte de grunnleggende ferdighetene med intensivopplæring i regning, lesing og skriving. Disse tallene tyder på at vi er på rett vei, sier kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner i en pressemelding.

Les resten med abonnement fra
Løpende abonnement for privatpersoner. Fornyer på fullpris (125,-) - første mnd kr
20,-
Prøv nå
Ingen bindingstid
Jeg har allerede abonnement
Vil du ha regningen rett til bedriften? Klikk her

Avsluttende grunnskole 2017-2018:

  • Grunnskolepoeng beregnes ved å summere alle tallkarakterene i fagene (på en skala fra 1 til 6), både eksamen og standpunkt. Summen deles deretter på antall karakterer. Dette gjennomsnittet, med to desimaler, multipliseres med 10.

  • Elevene får i snitt høyere karakterer på muntlig eksamen enn til standpunkt, og høyere karakterer til standpunkt enn på skriftlig eksamen. 

  • Jentene får høyere karakterer enn guttene i de fleste fag, 

  • Både til standpunkt og til eksamen. Forskjellen er størst i norsk. Fordelingen av elever på enkeltkarakterer til skriftlig eksamen viser at det er flest elever som får karakteren 3 på eksamen i norsk hovedmål og norsk sidemål. I engelsk og matematikk er det flest elever som får karakteren 4, og det er flere som får karakteren 5 eller 6 enn i norsk.

  • Jentene har hatt en mer positiv utvikling enn guttene og har nå i snitt 4,5 grunnskolepoeng mer enn guttene. 

  • Elevene ved private skoler har i snitt 2,3 grunnskolepoeng mer enn elever ved offentlige skoler, men kun 3,4 prosent av elevene går på private grunnskoler. 

Annonse

Avsluttende grunnskole 2017-2018:

  • Grunnskolepoeng beregnes ved å summere alle tallkarakterene i fagene (på en skala fra 1 til 6), både eksamen og standpunkt. Summen deles deretter på antall karakterer. Dette gjennomsnittet, med to desimaler, multipliseres med 10.

  • Elevene får i snitt høyere karakterer på muntlig eksamen enn til standpunkt, og høyere karakterer til standpunkt enn på skriftlig eksamen. 

  • Jentene får høyere karakterer enn guttene i de fleste fag, 

  • Både til standpunkt og til eksamen. Forskjellen er størst i norsk. Fordelingen av elever på enkeltkarakterer til skriftlig eksamen viser at det er flest elever som får karakteren 3 på eksamen i norsk hovedmål og norsk sidemål. I engelsk og matematikk er det flest elever som får karakteren 4, og det er flere som får karakteren 5 eller 6 enn i norsk.

  • Jentene har hatt en mer positiv utvikling enn guttene og har nå i snitt 4,5 grunnskolepoeng mer enn guttene. 

  • Elevene ved private skoler har i snitt 2,3 grunnskolepoeng mer enn elever ved offentlige skoler, men kun 3,4 prosent av elevene går på private grunnskoler. 

Annonse