Samfunn

Eldre bilførere må etter fylte 75 inn til legen for en helsetest før de får fornøyet førerkortet.

Fagmiljøer uenig med politikernes vurdering av eldre bilførere

Frp, og Ap vil fjerne testen som skal vurdere om bilførere over 75 år fortsatt er egnet til å kjøre bil. Politikerne møter imidlertid motstand fra fagmiljøene.

Publisert Sist oppdatert

Eldre som gruppe kjører mindre enn andre bilister, men ligger ifølge Trygg Trafikk på toppen av ulykkesstatistikken.

– Vi trenger et minimum av kognitiv testing for å sikre trafikksikkerheten, mener kjøreskolelærer-organisasjonen Trafikkforum.

– Vi støtter Trafikkforum i deres syn på disse testene, heter det fra Trygg Trafikk.

«Unødvendig plaging»

Foto Vi må slutte å plage de eldre, mener Frps nestleder Sylvi Listhaug. Får hun med seg resten av partiet sitt, er det med Ap og Sps hjelp flertall for å skrote «eldretesten» for bilførere over 75 år. (Tore Meek/NTB scanpix)

Nå må vi slutte å plage de eldre unødvendig, sa Frps nestleder Sylvi Listhaug i en rekke medier sist uke.

Hunmener de kognitive helsesjekkene av eldre som vil beholde førerkortet bør skrotes.

Eldre som ønsker å fornye førerkortet etter fylte 75 år, må i dag få en helseattest fra fastlegen sin. Denne attesten må fornyes etter tre år, og deretter hvert andre år. Dersom legen er usikker om pasienten har kognitive svekkelser kan legen gjennomføre en kognitiv test, eventuelt henvise til spesialist.

Det er den kognitive testen politikerne vil til livs. I fjor sommer var det Ap og Senterpartiet som ønsket å fjerne denne kognitive testen. Men da sa regjeringspartiene nei. Frp er egentlig i mot, men stemte altså med regjeringen.

Saken ble aktuell igjen da Helsedirektoratet nylig foreslå å heve aldersgrensen for disse testene til 80 år, skriver VG.

Nå forventer Listhaug og Frps samferdselspolitiske talsperson Morten Stordalen at regjeringen tar grep, og i stedet fjerner hele ordningen. Og de får støtte av Arbeiderpartiet.

– Regjeringspartiene kunne ha gått inn for en endring av dette i juni, sier Aps Sverre Myrli til VG. Han mener at å heve aldersgrensen til 80 år er et skritt i riktig retning, men at det ikke er nok.

– Listhaug på gyngende grunn

Men fagfolkene er uenige med politikerne i denne saken.

– Listhaug og Stordalen på gyngende grunn, mener Trafikkforum, som er Norges nest største organisasjon for trafikklærere og trafikkskoler. I en pressemelding viser kjøreskolelærer-organisasjonen til at eldre bilførere oftere er involvert i ulykker enn yngre førere.

«De kognitive testene som fastlegene bruker er godt egnet til å kartlegge at et minimum av kognitive evner. Dersom dette ikke er på plass har det egentlig ingen hensikt å gjennomføre vurderingsprøve, og dersom det kognitive ikke er på plass er det definitivt ikke trygt å opprettholde førerretten», skriver Trafikkforum i en uttalelse.

Listhaug og Stordalen på gyngende grunn

Trygg Trafikk støtter kjøreskolelærene

Foto Direktør i Trygg Trafikk, Jan Johansen, mener det er behov for å teste om eldre fortsatt har god nok helse til å kjøre bil etter fylte 75. (Trygg Trafikk)

Kjøreskolelærerne får støtte av landets største trafikksikkerhets-organisasjon, Trygg Trafikk.

– I det store hele så støtter vi Trafikkforum rundt dette tema, sier direktør i Trygg Trafikk, Jan Johansen til Dagens Perspektiv.

Trygg Trafikk understreker at det er helsen, og ikke alder, som må være avgjørende for å beholde førerretten.

Mange eldre i dag har god helse. Samtidig vet vi at med alder kommer helseplager, sykdom, og legemiddelbruk som kan påvirke kjøringen, forteller Johansen.

Eldre som gruppe kjører mindre enn andre bilister, men ligger ifølge Trygg Trafikk på toppen av ulykkesstatistikken per kjørte distanse, bare slått av 18-19 åringene

– Dagens ordning med helseattest sikrer et generelt «stopp-punkt» ved 75 år for å vurdere fortsatt førerrett. Dersom «stopp-punktet» nå heves til 80 år, må myndighetene på annen måte sikre at de som ikke bør ha førerrett mister denne, sier Jan Johansen.

I 2018 ble det innført tydeligere helsekrav til fører av motorvogn, og fastlegen fikk en nøkkelrolle i slike vurderinger.

– Dessverre erfarer vi at mange fastleger venter for lenge med å ta opp førerretten med pasienter som helt klart ikke tilfredsstiller helsekravene, sier Johansen.

Trygg Trafikk mener at flere eldre bør få tilbud om en vurderingsprøve ved en trafikkstasjon.

– Det bør også etableres et system for tilsyn av fastlegene, for å sikre dette viktige ansvaret ivaretas, sier Trygg Trafikk-direktør Jan Johansen.

Powered by Labrador CMS