Samfunn

Samferdselsminister Jon Georg Dale og klima-og miljøminister Ola Elvestuen presenterte regjeringen handlingsplan for infrastruktur for alternative drivstoff på Shell Mortensrud i dag.

– Frykter ladekrise

Medlemsorganisasjonen NAF savner konkrete tiltak som gir elbilkjøperne trygghet for at de kan lade og bruke bilene i hele landet.

Publisert Sist oppdatert

Regjeringen presenterte mandag sin nye handlingsplan for elbillading og alternative drivstoff. Myndighetene har satt ned 13 punkter som skal bidra til etablering av bedre infrastruktur for alternative energikilder for transportsektoren i hele landet.

NAF mener på sin side at regjeringen ikke legger fram mye nytt. De mener planen mangler konkrete tiltak som vil sikre god tilgang til lading i takt med det stadig økende elbilsalget.

– De 10 neste årene skal det to millioner elbiler på norske veier. Denne planen har ingen nye ambisjoner for hvor disse bilene skal lade. Vi frykter ladekrise om utbyggingen ikke holder tritt med utviklingen i bilparken, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i medlemsorganisasjonen NAF i en pressemelding.

«Vente og se»-holdning

NAF har etterlyst tiltak som driftsstøtte til hurtigladere i spredtbygde strøk, momsfritak på hjemmelader til elbil og hurtigere utbygging av både flere og raskere elbilladere langs hovedveinettet.

– Regjeringen lener seg på at økt rekkevidde på bilene vil begrense behovet for flere ladere. Det er en «vente og se»-holdning som ikke står i stil med ambisjonene for elbilsalget. Når målet er at det kun skal selges elbiler fra 2025 må det bygges nok ladere allerede i dag, sier Ryste.

I dag er det i stor grad de kommersielle aktørene som bestemmer hvor ladere bygges og hvor hurtig det er mulig å lade på den enkelte ladestasjon. Slik frykter NAF det også vil bli fremover, med unntak av noen Enova-støttede prosjekter.

NAF har beregnet at det er behov for utbygging av 1400 nye ladepunkter bare i 2019, men ladeutbyggerne planlegger for under det halve.

– Det er en stor svakhet at ladeinfrastrukturen i så stor grad overlates til kommersielle aktører. Med 2025-målet legger man et stort press på forbrukerne om å velge elbil. Da må det legges til rette slik at det er enkelt å lade uansett hvor du bor i landet. Det kan ikke være slik at det er postnummeret ditt som bestemmer om du kan skaffe deg elbil eller ikke, sier Ryste.

Alternativ ladeplan

NAF har tidligere gitt regjeringen sju konkrete råd til hvordan man kan møte framtidens ladeutfordringer. De mener det bør planlegges for til sammen 5000 nye hurtigladepunkter innen 2025.

Samtidig mener de at effekten i ladepunktene gradvis burde økes, fordi nye elbiler kommer med stadig bedre evne til å lade raskere. Det vil bidra til å redusere ladekøene og øke effektiviteten, fordi bilene trenger kortere tid på å lade.

NAF mener også at det bør innføres momsfritak på trygge hjemmeladere, for tryggest mulig lading. Mange hjemmeladere gir også muligheten til å automatisk styre ladingen til tidspunkter hvor nettet er mindre belastet.

1000 nye hurtigladere i året

– Handlingsplanen sier ingen ting om hvordan Norge skal bli ladeklart til 2025. Den oppsummerer bare dagens status. Men planen mangler nye konkrete tiltak for hvordan vi skal klare å bygge ut nok ladestasjoner for å lykkes med elektrifiseringen av transportsektoren, sier Petter Haugneland, nestleder i Norsk elbilforening i en pressemelding.

Haugneland mener planen mangler tall for hvor mange hurtigladere som trengs, den svarer ikke på kjente utfordringer som hindrer nok utbygging av ladere. Særlig effekttariffer og anleggsbidrag må endres.

Norsk elbilforening la tidligere i år fram sin rapport om hvordan Norge kan bli ladeklar i 2025.

– Vi mener det trengs minst 1000 nye hurtigladere i året for å nå behovet 1,2 millioner elbilister har i 2025. Folk må kunne lade i hele landet, derfor må rammevilkårene endres slik at det blir kommersielt lønnsomt å sette opp og drifte ladere også i distriktene. Den varslede nasjonale støtteordningen for borettslag og sameier må innføres nå.

Bremser suksessen

Haugneland er bekymret for at regjeringen med denne handlingsplanen bremser sin egen suksess.

– Folk står i kø for å kjøpe elbil, bilprodusentene leverer modeller med god rekkevidde og størrelse, da er det lading som gjenstår. Denne planen regjeringen har levert i dag får ikke godkjent fra oss i Norsk elbilforening, sier Petter Haugneland.

Dette mener Norsk elbilforening gjør Norge ladeklart til 2025:

  • Rammevilkår som gjør det kommersielt lønnsomt med hurtiglading i hele landet

  • Store ladeparker hver 150. kilometer langs hovedvegnettet, forberedt for minst 50 lynladere

  • Minst én hurtigladestasjon per 50. kilometer langs fylkesvegnettet

  • Nasjonal støtteordning for borettslag og sameier som vil tilrettelegge for lading

  • Krav om at nye bygg skal være ladeklare

  • Løsninger for elbilister som ikke disponerer egen parkeringsplass

Powered by Labrador CMS