Samfunn

Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen åpnet Notodden Blues Festival sist helg. Han mener kulturopplevelser kan gi grunnlag for nye næringer.

Kultur blir en stadig viktigere del av reisen

66 prosent av utenlandske turister ser på kulturelle aktiviteter som svært viktige når de ferierer i Norge. Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen mener at kulturopplevelser kan skape nye næringer og nye arbeidsplasser.

Publisert Sist oppdatert

Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen la vekt på at kulturopplevelser kan gi næring og arbeidsplasser i samspill da han ble invitert til Notodden Bluesfestivals Bluessymposium.

Næringsministeren sto for åpningen av bluesfestivalen den første helgen i august.

Torbjørn Røe Isaksen åpnet også Notodden Blues Festival i 2015. Han fikk den gang informasjon om Little Stevens Blues School og siden har dette utviklet seg til et universitetsstudium som allerede tar trinn to inn i seg fra høsten av med en kombinasjon mellom studiestedene i Notodden og Rauland.

– Nylig kom rapporten fra Næringsdepartementet og Kulturdepartementet, «Power by culture», en rapport som tar for seg bruken av kultur i reiselivssammenheng, sier festivalleder for Notodden Blues Festival, Jostein Forsberg.

Rapporten viser at 66 prosent av utenlandske turister ser på kulturelle aktiviteter som svært viktige når de ferierer i Norge. 58 prosent av de norske turistene oppgir det samme. Det ligger et stort potensial for verdiskaping og lønnsomhet i skjæringspunktet mellom kultur og reiseliv.

Det er her Notodden ser en fremtid.

– Det som for oss er hverdag, kan for andre oppleves eksotisk. Da kan man få til noe uten at det går ut over kulturens integritet, noe det man har fått til rundt Notodden Blues Festival, siernæringsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Notodden har en fortid som industriby, over 30 år som bluesby og en fremtid som verdensarv-by. På tross av dystre spådommer for Blues-festivalens fremtid, var 32.000 besøkende innom byen i løpet av blueshelgen 1.-4.- august. 21.000 av dem betalende, mens de øvrige legger igjen penger i form av bruk av campingplasser og handelsstandens tilbud.

Gjennom Lilyhammer gjorde jeg Norge kjent, et land som da var kjent som en by i Sverige. Nå skal bluesbyen bli kjent utenfor Notodden

Kulturell aktivitet

– Vi må bruke kultur for å profilere oss som land og utvikle den kommersielle aktiviteten. Kulturturisme kan bidra til mer aktivitet, næringsutvikling og flere helårsarbeidsplasser over hele landet, sier Torbjørn Røe Isaksen.

Regjeringen har laget en ny strategi for kultur og reiseliv der viktigheten av samspill, samarbeid og koordinering mellom ulike bransjer, næringer og sektorer, kunnskap og kompetansebygging påpekes. Også utvikling og tilrettelegging av kulturbaserte reiseopplevelser og profilering, er tema i regjeringens strategi for kultur og reiseliv.

Blues og verdensarv er et opplagt tema for Rjukan og Notodden, noe Maj-Lis Stordal, styreleder i Notodden Utvikling AS og Runar Lia, direktør NIA, som blant annet arbeider med utvikling av museet på Vemork, åstedet for en av de viktigste sabotasjeaksjoner under 2. verdenskrig, tok opp under festivalens paneldebatt om kultur og næringsliv.

Runar Lia, som i tillegg er styreleder i NBF (Notodden Blues Festival) framhever at bluesbyen bygger på verdensarven.

– Kultur er viktig for det første, men påvirker også det andre, sier han.

Industrieventyret som tok slutt

Foto Steven Van Zandt, bedre kjent som Little Steven, lover å gjøre bluesbyen Notodden verdenskjent. (Foto: Tove Andersson)

Norsk Hydros anlegg for kunstgjødselproduksjon på Notodden og Rjukan i begynnelsen av 1900-tallet var norsk industri i verdensklasse. Den var basert på en norsk oppfinnelse, på norsk vannkraft og utenlandsk kapital. Da Norsk Hydro flyttet og arbeidsplasser ble nedlagt, fikk arbeiderne smake bluesen. Mot dette bakteppet ble bluesen født på Rjukan. Men regionen behøver flere bein å stå på.

Notodden og Rjukan verdensarv har gode sjanser for å utvikle seg sammen med bluesfestivalen, mente ministeren.
Festivalen viste en filmmsnutt i støpeskjeen, Bluestown Rising, for 100 spesielt inviterte, om den fantastiske reisen fra depresjon og arbeidsløshet til dagens bluesby, 32 år etter.

Det er Lilyhammer-skuespiller Little Steven som selger inn filmen og historien som produseres av Kongsbergsselskapet Kingsmountain Productions. Dokumentaren har med store amerikanske navn som Buddy Guy i framsnakkingen av Notodden. Amerikanske artister som alle har latt seg sjarmere av bluesbyen og historien.

Steven Van Zandt mener Notodden Bluesfestival er den viktigste av 500 bluesfestivaler på verdensbasis.

Artisten og skuespilleren, som tidligere har tatt turen til Notodden for å snakke om viktigheten av talentutvikling, sier fleipete:

– Gjennom Lilyhammer gjorde jeg Norge kjent, et land som da var kjent som en by i Sverige. Nå skal bluesbyen bli kjent utenfor Notodden.

Powered by Labrador CMS