Samfunn

En forbruker går rundt i Rema 1000 på Ensjø i Oslo.

Lavpriskjedene fosser frem

Samtlige lavpriskjeder tok markedsandeler i fjor. Sterkest er veksten hos Extra, etterfulgt av Kiwi og Rema 1000, ifølge ferske Nielsen-tall.

Publisert Sist oppdatert

2017 ga en beskjeden vekst på bare 1,1 prosent i dagligvarehandelen totalt. Veksten i fjor på 2,8 prosent innebar derfor mer enn en dobling.

Etter en god varm sommer som stimulerte salget, omsatte dagligvarehandelen for 176,1 milliarder eksklusiv merverdiavgift.

Til tross for økende vekst er ikke det underliggende bildet like lyst. Halvparten av veksten skyldtes avgiftsøkninger. Trekker man fra økningen i prisene på matvarer og alkoholfrie drikker, fikk dagligvarebutikkene en ørliten volumvekst i året som gikk.

– De viktigste utfordringene for dagligvarehandelen er grensehandelen, netthandelen og butikker med bredt utvalg, sier direktør Hege Witsø-Bjølmer i Nielsen Norge.

 

Økte omsetningen

Det viktigste utviklingstrekket er at Rema 1000 tilsynelatende er over kneiken, og igjen har fått fart i landets største enkeltkjede.

Reitans lavpriskjede hadde ved utgangen av 2018 en markedsandel på 23,7 prosent, mot 23,4 året før. Norgesgruppen halte inn en økning i konsernets markedsandel på 0,1 prosentpoeng, og landet på en andel på 43,2 prosent.

– Vi er fornøyde med utviklingen, ikke minst med en økning på 2,6 prosent for sammenlignbare butikker, sier kommunikasjonsdirektør Per Roskifte i Norgesgruppen.

Like bak følger Kiwi, som nå har hånd om 21,3 prosent av markedet, opp fra 20,8 i 2017. De grønnkledde hadde med andre ord noe sterkere vekst enn «de blå».

Det er veldig gøy å være vekstvinner

Extra vekstvinner

Lillebror i selskapet er Extra, med en markedsandel på 13,3 prosent gjør dem til Norges raskest voksende dagligvarekjede i fjor.

– Det er veldig gøy å være vekstvinner, erklærer kjededirektør Christian Hoel i Extra.

Om vi regner Obs til lavprisbutikkene, går alt på det jevne. Markedsandelen på 5,3 prosent er nøyaktig det samme som året før.

På supermarkedsfronten viser Nielsen-tallene at både Coop Mega og Meny fortsetter å tape andeler, mens Spar og Eurospar ligger stabilt på 7,2 prosent. Ellers taper Coops nærbutikkonsepter andeler, mens Norgesgruppens-Joker butikker ligger flatt.

Sistemann i Nielsen-oversikten, Bunnpris, har en ørliten nedgang. I fjor oppnådde kjeden en markedsandel på 3,7 prosent (3,8).

I det store bildet innebære årets Nielsen-tall at Rema 1000 er vekstvinneren blant handelshusene, med Norgesgruppen like bak. Coop Norge, derimot, sakker akterut.

– Halvparten av tilbakegangen skyldes at byggevarer er trukket ut av tallene. Resten skyldes faghandelen der vi opererer i et svært tøft marked. Det gjelder for eksempel en bransje som sport, fremholder kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle-Friis.

 
Powered by Labrador CMS