Samfunn

Mål er nødvendige, men virker de?

NAV la om målstyringen i 2015. Nå satses det på ledelse og kompetanse.

Publisert Sist oppdatert

I 2018 konkluderte en intern rapport publisert i Arbeid og Velferd med at NAVs mange aktivitetsindikatorer ikke bidro til etatens hovedmål: Færre på trygd og flere tilbake i arbeid.

Spesifikt viste undersøkelsen at NAV-kontorene med høy skår på aktivitetsindikatorene, hadde færre brukere som gikk tilbake til arbeid.

Traff ikke helt

I utganspunktet skulle et slik funn vært et nådestøt for målstyring. Dersom delmål ikke leder til hovedmålet, hva er da vitsen?

Men i NAV mente man det var for tidlig å konkludere. Undersøkelsen hadde bare sett på systemet som ble brukt mellom 2012 og 2015. Den belyser ikke den målstyringen NAV driver i dag

Ifølge NAV var indikatorene i undersøkelsen heller ikke egnet til å belyse arbeidet med å få flere i arbeid.

Historien om målstyring i NAV

Målstyringen i NAV var et sentralt tema i ekspertutvalget (Vågeng-utvalget) i 2015. Styringen i NAV ble videre behandlet i Stortingsmelding nr 33 (2015-2016) «NAV i en ny tid – for arbeid og aktivitet» med en ambisjon om å forenkle styringen og gi rom for mer og bedre ledelse.

Høsten 2015 gikk en partssammensatt gruppe gjennom hvordan mål- og resultatstyringen utøves i NAV fra direktoratet og ut til fylker og resultatområder. Arbeidet resulterte i 14 forbedringstiltak som ble iverksatt i 2016.

Det ble gjennomført en ny undersøkelse i 2017-2018. Det ble konkludert med at de tiltakene NAV har iverksatt har ført styringen i riktig retning, men at det fortsatt er rom for forbedringer.

Enklere styring

Kjell Hugvik, arbeids- og tjenestedirektør i NAV forteller at etaten også har gjort flere endringer siden det.

– Styringen er blitt enklere og mindre detaljert, sier han.

Samtidig som ressurser er flyttet mot brukerne, jobbes det med å skape mer robuste kompetansemiljøer.

For medarbeiderne skal endringene innebære økt handlefrihet.

Ifølge Hugvik har NAV, i likhet med mange andre organisasjoner, erfart at detaljert styring på for mange indikatorer ikke er hensiktsmessig.

– Nå er områder som ledelse, kunnskap og kompetanse viktig i vårt utviklingsarbeid, sier han.

– Vi ønsker rom for større lokalt skjønn og ledelse framfor detaljert styring.

Derfor er områder som ledelse, kunnskap og kompetanse viktig i det videre utviklingsarbeid.

En omfattende spørreundersøkelse, som ble gjort i forbindelse med dette arbeidet, viser at de fleste medarbeiderne i NAV synes det er god sammenheng mellom NAVs samfunnsoppdrag og egne lokale mål.

Digitalisering

Den raske utviklingen av digitale løsninger skal også etter planen bidra til mer effektiv ressursbruk.

– Vi har i dag mye større kunnskap om hva som virker enn det vi hadde i 2010, sier Hugvik.

For å øke måloppnåelsen ønsker NAV å gi større mulighet til prioritere innsatsen lokalt.

En annen viktig lærdom er at NAV ikke kan løse alle problemer alene.

– Vi trenger et forpliktende samarbeid med for eksempel utdanningsmyndigheter og helsevesenet. Her er det viktig å diskutere hvordan styringssystemene bør utformes for å understøtte et slikt samarbeid på tvers av sektorer, sier Hugvik.

Powered by Labrador CMS