Samfunn

Oppgang for Black Week.

Nedgang for Black Friday i Norge

Omsetningen falt med 1 prosent sammenlignet med 2018. Men oppgang for uken totalt.

Publisert Sist oppdatert

En analyse utført av Kvarud Analyse for Virke henter inn tall fra over 190 kjøpesentre over hele landet. Fra dette datasettet har man beregnet at det i 2018 ble omsatt for om lag 3,65 milliarder på Black Friday i 2019 - en nedgang fra 3,7 milliarder kroner i 2018.

For hele Black Week ble det en omsetningsvekst på 6,6 prosent.

Black Friday kampanjen har beveget seg fra en dagskampanje til en ukeskampanje. Dette gir folk flere muligheter til å benytte seg av de gode tilbudene, sier direktør for Virke faghandel, Bror William Stende.

Omsetningen i uke 48 økte med 36,6 prosent sammenlignet med i fjor. Den kraftige veksten skyldes forskyvningen av Black Friday fra uke 47 i 2018 til uke 48 i år.

− Ser vi de siste tre ukene under ett, har omsetningen økt med 2,5 prosent, hvorav veksten i butikkhandelen har vært på 2,2 prosent. Det gir et mer riktig bilde av utviklingen. Sett i sammenheng er ikke økningen like drastisk som tallene tilsier, sier Stende.

Størst vekst innen hus og hjem

Størst vekst i uke 46-48 hadde butikker innen hus og hjem. Her økte omsetningen med 6,4 prosent sammenlignet med 2018.

− Førjulstiden er i tillegg til pakker og god mat en tid for å fornye interiøret hjemme. Butikkene innen hus og hjem omsatte for 17 prosent mer i Black Week i år enn i fjor. Stemningen fra butikkene smitter over på forbrukernes hjem i førjulstida, sier Stende.

Størst omsetning i nord og sør

I uke 46-48 samlet har det vært høyest vekst i Nord-Norge. Her har omsetningen økt med 4,6 prosent sammenlignet med i fjor. Sørlandet er like bak, men en økning på 4,3 prosent.

− Store byer på Sørlandet og i Nord-Norge profileres som julebyer, dette slår ut på omsetningene, sier Stende.

På Vestlandet har omsetningen økt med 3,9 prosent, mens den i Trøndelag og på Østlandet har gått opp med 2,1 og 1,3 prosent.

I uke 48 var veksten størst på Sørlandet. Der økte omsetningene med 49,4 prosent. På Vestlandet økte omsetningen med 40,6 prosent. I Nord-Norge, Trøndelag og på Østlandet var veksten på 33-34 prosent.

− Den sterke veksten skyldes igjen forskyvningen av Black Week, men omsetningen har økt i alle landsdeler den siste tiden, sier Stende.

Powered by Labrador CMS