Annonse
Det er palmeoljen som er det omstridte i debatten om biodrivstoff. Palmeolje er en av de største årsakene til avskoging gloablt. Men ikke all palmeolje medfører risiko for avskogning, mener bransjeaktører. Foto: Samsul Said / NTB scanpix

Palmeolje splitter biodrivstoffbransjen

Til tross for at det ikke er et formelt krav, har flere store leverandører av biodrivstoff på eget initiativ kuttet ut omsetning av palmeolje. Det koster å kutte ut palmeoljen som fremdeles er billigere enn bruk av bærekraftig råstoff – avansert biodrivstoff som fremstilles av rester og avfall.

Lese resten?
Løpende abonnement. Fornyer på fullpris (163,-) - første mnd kr
20,-
Prøv nå
Ingen bindingstid
Jeg har allerede abonnement

Palmeolje-debatten

  • Regnskogfondet har lenge drevet kampanje for å få slutt på bruk av palmeolje, som er en av flere råstoffer brukt i biodrivstoff.
     
  • Drivkraft Norge kom i 2017 med en felles bransjeerklæring om at alle deres medlemmer utelukkende skal omsette bærekraftsertifisert biodrivstoff.
     
  • EUs bærekraftskriterier innebærer blant annet at biodrivstoffet skal ha en klimanytte på over 50 prosent sammenlignet med fossil drivstoff. Råvarene i biodrivstoffet kommer ikke fra regnskogområder ryddet etter 2008, og drivstoffet bidrar på denne måten ikke til direkte avskoging.
     
  • Regnskogfondet mener sertifisering ikke er tilstrekkelig fordi bruk av palmeolje også øker etterspørselen. Totalt sett er palmeoljeproduksjon en av de viktigste årsakene til avskoging i Indonesia og Malaysia, som står for 90 prosent av verdens palmeoljeproduksjon.
     
  • EU har vedtatt strengere kriterier som tar hensyn til både direkte og indirekte effekter på arealbruk i produksjon av alle vegetabilske oljer. Disse kriteriene vil tre i kraft fra juni 2021.
Annonse

Palmeolje-debatten

  • Regnskogfondet har lenge drevet kampanje for å få slutt på bruk av palmeolje, som er en av flere råstoffer brukt i biodrivstoff.
     
  • Drivkraft Norge kom i 2017 med en felles bransjeerklæring om at alle deres medlemmer utelukkende skal omsette bærekraftsertifisert biodrivstoff.
     
  • EUs bærekraftskriterier innebærer blant annet at biodrivstoffet skal ha en klimanytte på over 50 prosent sammenlignet med fossil drivstoff. Råvarene i biodrivstoffet kommer ikke fra regnskogområder ryddet etter 2008, og drivstoffet bidrar på denne måten ikke til direkte avskoging.
     
  • Regnskogfondet mener sertifisering ikke er tilstrekkelig fordi bruk av palmeolje også øker etterspørselen. Totalt sett er palmeoljeproduksjon en av de viktigste årsakene til avskoging i Indonesia og Malaysia, som står for 90 prosent av verdens palmeoljeproduksjon.
     
  • EU har vedtatt strengere kriterier som tar hensyn til både direkte og indirekte effekter på arealbruk i produksjon av alle vegetabilske oljer. Disse kriteriene vil tre i kraft fra juni 2021.
Annonse