Samfunn

Partileder Siv Jensen og nestleder Sylvi Listhaug møtte onsdag kveld pressen etter Fremskrittspartiets ekstraordinære landsmøte om bompenger. Siv Jensen har dårlig tid. Om 14 dager skal partiet stemme ja til å øke bompengeutgiftene med 15. milliarder kroner.

Siv Jensen har knapp tid til å komme ut av bompengeknipa

Siv Jensen har fått beskjed av landsstyret om å kutte bompengeutgiftene. Likevel vil Frp stemme ja til nye bompengeprosjekter til 15 milliarder kroner.

Publisert Sist oppdatert

Frps landsstyre sender partileder Siv Jensen inn i forhandlinger med regjeringspartiene for å få kuttet bompengeregningen.

Kravet etter et fire timer langt landsstyremøte onsdag, er en liste på seks punkter som hun nå tar med seg til de andre partiene.

På lista står krav om å stoppe nye bypakker, endre nullvekstmålet, slette bompengegjelden, kutte kostnader i eksisterende bypakker, strengere krav til egenandel fra lokale myndigheter når staten bidrar med penger til byområder og nei til veiprising.

– Vi har ambisjon om å få til en løsning så fort som mulig, sier hun.

14 dager

Siv Jensen har dårlig tid. Om 14 dager skal partiet stemme ja til å øke bompengeutgiftene med 15 milliarder kroner.

Hun bekrefter at partiet er bundet til å stemme ja til å øke bompengeutgiftene. Stortinget stemmer over tre store bompengeprosjekter 19. juni.

– Dette er prosjekter i nasjonal transportplan som vi har vært med på å vedta, og som vi nå sørger for at blir realisert, innrømmer hun.

Noe av bakteppet for den interne uroen i Frp er at Folkeaksjonen nei til mer bompenger har vokst seg langt større enn Frp i Bergen. Samtidig vedtas nye bompengefinansierte prosjekter, både nye motorveier og byvekstpakker, på løpende bånd mens Frp har både samferdselsministeren og finansministeren.

Venstre og KrF vil ikke endre

Venstre og KrF varsler at hun vil få en tøff jobb. Partiene slår fast at det ikke er aktuelt å gjøre endringer i regjeringsavtalen.

– Flere av bompengekravene fra Frp bryter med regjeringsplattformen. Det er ikke aktuelt, sier KrFs parlamentariske leder Hans Fredrik Grøvan til NRK.

Venstres parlamentariske leder Terje Breivik gjør det også klart at partiet står ved regjeringserklæringen.

– Byvekstavtalene er en viktig del av regjeringserklæringen. Byvekstavtalene og satsingen på kollektivtrafikk har gitt renere luft, mindre kø og lavere klimautslipp, sier han.

Venstres klima- og miljøminister Ola Elvestuen slo onsdag fast at bompenger er nødvendig for å nå målene i regjeringsplattformen.

Nye forhandlinger

Partiveteran og en av drivkreftene bak partiets bompengestrid, Carl I. Hagen mener at partiledelsen nå har 14 dager på seg til å forhandle med de andre partiene.

– Disse tre store bompengeprosjektene som Frp støtter, må nedskaleres kraftig, og det forventer jeg at vil skje i forhandlingene. Eksisterende bypakker må nedskaleres kraftig, og så må vi blant annet se på Oslopakke 3. Vi er villige til å revurdere Fornebubanen, sier Hagen til NRK etter at landsstyremøtets vedtak var klart.

Det var et enstemmig Frp-landsstyre som onsdag ga partiets ledelse klar beskjed om å sette seg ned med de tre øvrige regjeringspartiene for å få mer gjennomslag i bompengesaken.

– Vi er enige om å jobbe for å få mer gjennomslag og fikk tydelige tilbakemeldinger, sa partileder Siv Jensen etter at hun hadde fått oppdraget.

Når forhandlingene er gjennomført, må partiledelsen gå tilbake til landsstyremøtet for å få godkjent resultatet med de andre partiene.

Bompengevedtaket i Frps landsstyre:

Frps landsstyre har sendt partileder Siv Jensen til forhandlinger med regjeringspartiene for å få redusert bompengeutgiftene. Her er kravene:

  • Stoppe nye bypakker

  • Endre nullvekstmålet

  • Slette bompengegjeld

  • Kutte kostnader i eksisterende bypakker

  • Stille strengere krav til egenandel fra lokale myndigheter når staten bidrar med penger til byområdene.

  • Nei til veiprising

Powered by Labrador CMS