Samfunn

– Et forbud mot slike biler i deler av Oslo vil gjøre det enda mer attraktivt å velge elbil eller andre mer miljøvennlige framkomstmidler. sier byråd for miljø- og samferdsel i Oslo, Lan Marie Berg (MDG).

Byrådet i Oslo vil ha forbud mot fossilbiler i deler av Oslo

Lan Marie Berg (MDG) og det rødgrønne byrådet i Oslo setter nå i gang arbeidet som skal gjøre deler av Oslo til forbudt sone for fossilbiler.

Publisert Sist oppdatert

I budsjettet for 2021 får Bymiljøetaten 4 millioner kroner for å lage et forslag til soner i byen der bare elbiler, hydrogenbiler eller kjøretøy med annen utslippsfri teknologi får kjøre.

– Et forbud mot slike biler i deler av Oslo vil gjøre det enda mer attraktivt å velge elbil eller andre mer miljøvennlige framkomstmidler. Det vil også gi mindre støy, og legge til rette for mer byliv, sier byråd for miljø- og samferdsel i Oslo, Lan Marie Berg (MDG) til Dagbladet.

Målet er at utslippene i Oslo skal kuttes med 95 prosent innen 2030. I hvilke områder fossilbiler skal forbys er ikke avklart.

– Men det vil være naturlig å se på de områdene som i dag omfattes av Bilfritt byliv, sier Berg.

Sonen for bilfritt byliv er det meste av Oslo sentrum fra Oslo sentralstasjon til Slottsplassen og gatene rundt. Denne sonen skal etter hvert også omfatte Tøyen og Grønland.

– Målet er å få dette på plass senest innen utgangen av 2023. Klarer vi det, blir Oslo trolig den første hovedstaden i verden som får nullutslippssoner, sier Berg.

Powered by Labrador CMS