Annonse
Nortura og konserndirektør Kjell S. Rakkenes merker presset fra dagligvarekjedenes egne merkevarer, ikke minst innenfor kjøtt, fjærkre og egg.   Foto: Tanita Wassås Kveinå          

Nortura frykter for hele industriens framtid

Omsetningen i dagligvarehandelen stiger og stiger, pandemi og stengte grenser er hovedårsaken. For årets tre første kvartaler er veksten på 16,1 prosent målt mot 2019, ifølge de siste offisielle tallene fra Nielsen Norge.

Les resten med abonnement fra
Velg det abonnementet som passer best for deg. Priser fra:
1,-
Prøv nå
Ingen bindingstid
Jeg har allerede abonnement
Vil du ha regningen rett til bedriften? Klikk her

Langt bak andre land:

Stortingsmeldingen «Daglegvare og konkurranse – kampen om kundane», som kom 19. juni i år, har sammenlignet andelen EMV i dagligvare med andre land i Europa.

Der kommer det fram at andelen er langt høyere enn i Norge:

  • Frankrike 26 prosent (2018)

  • Storbritannia 41 prosent (2018)

  • Sverige og Danmark: 25 prosent (2016)

  • Finland: 24 prosent (2018)

Annonse

Langt bak andre land:

Stortingsmeldingen «Daglegvare og konkurranse – kampen om kundane», som kom 19. juni i år, har sammenlignet andelen EMV i dagligvare med andre land i Europa.

Der kommer det fram at andelen er langt høyere enn i Norge:

  • Frankrike 26 prosent (2018)

  • Storbritannia 41 prosent (2018)

  • Sverige og Danmark: 25 prosent (2016)

  • Finland: 24 prosent (2018)

Annonse