Samfunn

Mongstad industripark.

Planlegger hydrogenproduksjon på Mongstad

Mongstad Industripark er valgt som lokasjon for det som kan bli Norges første produksjonsanlegg for flytende hydrogen til det maritime markedet.

Publisert Sist oppdatert

Mongstad er et av landets største industriområder. Nå er det valgt som lokasjonskandidat for produksjonen og flytendegjøringen av hydrogen.

Bakgrunnen er et PILOT-E-støttet prosjekt for å utivkle en komplett forsyningskjede hydrogen til maritime applikasjoner i Norge.

Prosjektet har som mål å gjøre flytende hydrogen tilgjengelig for kommersiell skipsfart tidlig i 2024. Utbygging av terminaler langs kysten er også en del av planene.

I en pressemelding fra konsortiet går det frem at nærhet til prosjektpartner Equinors raffineri er en styrke.

Foto Topeka-konseptet skal gå på flytende hydrogen. Foto/illlustrasjon: Wilhelmsen.

Det er ventet en investeringsbeslutning for produksjonsanlegget i slutten av 2020. Og da er tanken at Wilhelmsens godsskipkonsept «Topeka» skal bli den første brukeren av det flytende hydrogenet.

Wilhelmsen forutsetter tilstrekkelig interesse fra markedet og tilskudd fra offentlige finansieringsordninger før konseptet realiseres.

Erstatter lastebiler

I en mulighetsstudie utført av Wilhelmsen og Equinor, går det frem at fartøyer drevet av flytende hydrogen kan betjene logistikken mellom Equinors forsyningsbaser og på den måten erstatte transport med lastebil.

– Dette er et veldig viktig prosjekt i en svært utfordrende tid for offshoreindustrien og den maritime næringen. Det kan representere starten på en stor norsk hydrogenindustri, som vil skape nye arbeidsplasser og styrke de norske maritime leverandørenes konkurranseevne i et globalt marked der avkarbonisering av skipsfarten står høyt på dagsorden, sier Ingrid von Streng Velken, konserndirektør for innovasjon og utvikling i BKK i meldingen.

Om konsortiet

Konsortiet ledes av BKK, med Air Liquide og Equinor som nøkkelpartnere. Videre vil Wilhelmsen og NorSea Group utvikle et nytt og fleksibelt distribusjonskonsept for flytende hydrogen for prosjektet, inkludert nullutslippsskip for sjøtransport og terminaler for lagring og bunkring ved NorSeas forsyningsbaser på land.

Hydrogenterminalene vil også muliggjøre forsyning til andre typer sluttbrukere, som busser og tungtransport. Andre prosjektdeltakere er ferge- og hurtigbåtoperatøren Norled og Viking Ocean Cruises som forbrukere av hydrogen på sine fartøyer, samt NCE Maritime CleanTech og NORCE.

Om Pilot-E

PILOT-E-ordningen er en finansieringsordning for norsk næringsliv, lansert som et samarbeid mellom Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Enova SF.

Målet med ordningen er å fremme raskere utvikling og distribusjon av nye, miljøvennlige energiteknologier, produkter og tjenester, for å bidra til å redusere utslipp både i Norge og internasjonalt.

Powered by Labrador CMS